HET WERELDKAMPIOENSCHAP F1 CONSRUCTEURS IS ONDERSCHAT
St.Nic Bretagne - Het wereldkampioenschap voor autoconstructeurs bestaat pas sinds het Belgische wereldtentoonstellingsjaar 1958. Op zich geen nieuws. Altijd moet er ergens embryonaal een idee ontstaan dat aanzet tot belichaming van mens of idee. Bernie Ecclestone die in 1981 de "Formule One Constructor Associaton" oprichtte (FOCA) die direct in aanvaring ging met de "Fédération Internationale de l' Automobile", Place de la Concorde nummer 8 in Parijs. Maar Bernie had het goed gezien. De acteurs, de constructeurs en hun clowns coureurs, verdienden aan de hele F1-winkel niks.
Dus achtte de Grote Manitou de tijd rijp om de investeringen van de autoconstructeurs te honoreren en hen uit het "armoezaaiers-statuut" te halen. Even dreigde er twee afzonderlijke WK's te ontstaan. De "rijken" van de Crillon (hotel), de Lido (showgirls) en de Maximes (lekker eten-in-stijl) in Parijs en dat van de armoezaaiers, vooral de kleine Engelse renstallen, huizend in kleine marginale garages, als Cooper-Bristol, Connaught, BRM, HWM (waarvoor Paul Frère zijn eerste WK-punten scoorde), en waarom ook niet ineens Lotus in de persoon van de legendarische Colin Chapman genoemd ?
Nu is er in dat hele verhaal één genânte historie dewelke eigenlijk niemand - ondergetekende ook niet - kan uitklaren. Toen Alberto Ascari in Monza verongelukte was dat volgens ondergetekende in een Ferrari, nadat hij tien successen voor Lancia bijeen reed. Lancia gaf zijn auto's aan Enzo Ferrari die er een combinatie van maakte: Lancia-Ferrari of andersom Ferrari-Lancia. Officieel behaalde Juan Manuel Fangio er in 1956 zijn derde wereldtitel mee. Maar iedereen wil dit naar de waarheid wringen dat Fangio in een Ferrari die titel in dat jaar voor Lancia won. Niets te zien met de wereldtitel voor coureurs.
In mijn geest word ik altijd herinnerd aan een Lancia die een frontale motor had, achterwielaandrijving en de benzinetanks aan weerszijden van de coureur. Die Lancia - en nu is het voor mij persoonlijk gissen naar...- heeft ook bestaan in het geel, gesierd met het nummer 20 en moet dus kleursgewijs gebonden geweest zijn aan de "Ecurie Nationale Belge". Door Jacques Swaters moeten mogelijk mannen als Lucien Bianchi, John Claes en andere...Paul Frère's ermee hebben gereden. Het blijft gissen? Momenteel vind ik het antwoord absoluut niet.
Autoconstructeurs zijn en zullen altijd lepe vossen blijven. Maar feit is wel dat ze enorme investeringen doen om hun marktpositie te versterken. Er mag terecht wat meer aandacht voor zijn. Ferrari (Fiat), Red Bull (Renault en...een beetje Infiniti dat zijn kans tegenover Lexus helemaal heeft misgelopen, maar 't is allemaal des mensen), Lotus (Renault en het fenomeen op zich dat Chapman creëerde), Mercedes dat sinds de Le Mans-ramp in 1955 met 82 doden (Pierre Levegh) in stilte rouwde, maar nu een jonge, nieuwe generatie aanspreekt.
Marketing is feitelijk belangrijker geworden dan public relations. Daar heeft iedereen zich ondertussen doorheen gekeken. Woorden zijn zoet, maar onecht, publiciteit is even ongeloofwaardig als de bankensector. De regering doet niet echt wat ze moet doen: de burger een comfortabel leven geven en niet trachten zijn hele bezit aan de haak te slaan. Stel de vraag aan Bernie Ecclestone. Die kan een eerlijk en juist gericht antwoord geven. Grote Bernie, nog een kop kleiner dan ondergetekende, zal bevestigen dat het een foute handelwijze is om wat mensen door hun verdienste bezitten, aan te raken.
Dat maakt dat het in de F1 fout is een té strenge regelgeving toe te passen. In het heetst van de strijd verliest de beste eens zijn koelbloedigheid of valt in slaap (Grosjean-Monaco 2013), (Vettel/Webber-Turkije 2010), Räikkönen versus Ricciardo (Monaco 2013) en we kunnen zo nog een poos verder gaan. Het zou logisch zijn dat de inspanningen van de constructeurs meer in de verf worden gezet. Hoe zou je in kranten bijvoorbeeld kunnen lezen dat ineens de naam Infiniti (Nissan) gekoppeld is aan de (motor-naam) Renault die liefst zes teams aandrijft met de 2,4 liter V8-atmosferische motor.
Omdat alleen de "commercie" ermee is gediend. De dagdagelijkse pers mag zich heus herpakken. Er wordt niets meer van gebakken. Oog-in-oog interviews niet uit de weg gaan. Densoods met een simultaan-vertaler; Opnieuw figuren, als het moet tot Mike Hawthorn (WK-kampioen 1958 en verongelukt in een wegongeval op 22 januari 1959 met Jaguar-personenwagen) die met een strikje reed zoals Bondurant hem nadeed in Zolder.
De Alliantie Renault-Nissan bestaat straks 12 jaar. Renault maakt het in de F1, Nissan doet wonderbaarlijke (maar nergens te lezen) inspanningen in het "World Endurance Championship" (WEC) en in het bijzonder in Le Mans waar het 16 van de 24 auto's in LMP2 uitrist met hun betrouwbare motoren waarop zelfs Porsche (lees: Piëch) afgunstig is geweest. De nieuwsgaring moet gericht zijn op wat de F1 industrieel mogelijk maakt. Niet de verdienstelijke Jean Todt in Parijs, maar Mercedes, Renault, Ferrari en andere Lotussen. Hen komt de verdienste toe die onwaarschijnlijk kostende F1 tot realiteit te doen komen.
En de "tweede rijders" voor de constructeurstitel eens meer in de bloemetjes te zetten. Een onfortuinlijke Felipe Massa bij Ferrari, een wereldkampioen waardig bij Red Bull: Mark Webber, een Grosjean bij Lotus die tegenover de ijskoning Räikkönen rekenschap moet afleggen. Denk niet dat het anders is. Volg meer het WK F1 van de constructeurs, het is de moeite waard om te zien wat de achtergronden zijn. En daarin blijft alles en iedereen het volle respect waardig. Wat lastertongen ook in hun hoogste graad kunnen beweren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:wr en Renault, Mercedes)
PS: Als er foto's niet verschijnen, of de verkeerde bij de verkeerde ligt dat aan het overschakelen van Belgacom naar Telenet. Beiden blijken onbekwaam dik betaalde diensten correct uit te voeren. Er wordt daardoor Mercedes, Renault, Red Bulle en andere Ferrari's beschadigd. Daar trekken de hoogmoedige operators zich echter niets van aan. Je bent de citroen en die moet worden uitgeperst, tot een kale kei is geworden. Stelen van de burger die heeft/of nog heeft gewerkt (48 jaar), of nog werkt.
Misschien komt een derde "operator" aan bod als ik weer "thuis" ben. Als de dingen echte "marcheren" als in een militaire parade daadwerkelijk marcheren.Tussen aanhalingstekens, omdat de wereld en niet een hokje ergens mijn thuis is. Telenet is net als Belgacom mislukt. Omdat het data-verkeer niet slecher kan gaan, kan het mij ook niet schelen hoe het verder gaat. Na 18 jaar verrijkende en bewijsbare mede-werking aan het "gele blad" Touring Wegenhulp heb ik daar mijn job als journalist verloren omdat "the operater" (dat klinkt veel voornamer) zijn taak die hem betaald was toevetrouwd niet uitvoerde... Telenet gaat naar een veelbelovend begin dezelfde weg op. Wat zei Bernie Ecclestone me jaren geleden in Hongarije weer. 'Dont' trust the people". Ik twijfelde toen. Na Le Mans 2013 twijfel ik niet meer aan zijn woorden. "Thanks Bernie, really." Tekst: Walter Rombauts en door wangebruik van Telenet géén foto's)