Het gegeven dat de nieuwe V6 turbomotoren niet het emotionele geluid maken waarvoor fans vallen blijft onderwerp van gesprek. Tijdens de vrije trainingen morgen voor de GP van Spanje in Barcelona wil Mercedes iets uittesten. Een soort geluidversterker, een "megaphone" inbouwen in de uitlaat, waardoor het gepruttel in "sound" zou veranderen. Formule 1 zoals die altijd heeft geklonken. Op die wijze ? Als dit zou worden geaccepteerd dan betreedt de F1 in het algemeen en in dit geval Mercedes in het bijzonder het "clowneske". Als zoiets norm zou worden geven we direct de kostenbesparende raad mee de unieke CD van Renault met het V10-geluid op een USB-stick te zetten. 't Zal goekoper zijn dan alle research en de Renault V10-sound kon door grote componisten zijn bedacht... We kunnen op Sibelius "Finlandia" wedden of Wagner's door merg en been gaande muzikale "aarbevingen".
Het kan niet zijn dat er bij Mercedes geen ingenieurs, mogelijk nu al een poos gepensioneerd misschien, meer zijn die niet op de hoogte zijn dat de Japanners in hun kleine karretjes via elektronische truukjes van Hitachi, Nippon Elecronic Company e.a. het geluid konden geven van de wagens die zij niet konden betalen. Porsche's, Ferrari's en al waarvoor veel mensen hun ziel veil hebben. Een Daihatsu-tje bijvoorbeeld tufte door het gewriemel van Tokio terwijl hij klonk als één van de sterkste motoren van een Alfa Romeo... Dat was een periode dat geen mens zich zorgen maakte over de verschrikkelijke pollutie die "lawaai" is. Langzaam veranderde die mentaliteit. Vertrekkende auto's aan een groen licht zijn pollutie. Racewagens die de maag ineen doen krimpen, het lichaam doormidden snijdt, dat is andere koek.
Kort na de geboorte van "de auto" - het jaartal 1996 is betwistbaar - splitste de "koets-zonder-paarden" zich in twee categorieën. Een categorie als puur verplaatsingsmiddel van A naar B, en racewagens die door de makers ervan waren bedoeld zich te meten met de concurrenten om het publiek te winnen voor hun gewone transportvoertuigen, "vol comfort", "luxe" en zo weinig mogelijk lawaai. Helemaal in het begin van de auto dachten de constructeurs elektrisch. Tot Drake in 1858 aardolie op maar 21 meter onder de grond vond in Titusville, en die bleek als brandstof te kunnen dienen. De "verbrandingsmotor" werd geboren, verkeerdelijk vaak de ontploffingsmotoren genoemd. Een ontploffing heb je pas als een "verbranding" in 1/25.000ste van een seconde plaats vindt. In Ottomotoren is dat nooit geweest.
De strijd tegen de CO2 in de auto, gemakkelijkst bereikt door een laag brandstofverbruik, of puur elektrisch (uitstoot ZERO) bracht meteen de onwaarschijnlijke stilte van een elektrische auto in de actualiteit. Het enige dat je erin hoort is het rolgeluid van de banden en tegen autobaansnelheid het mogelijk beuken van de rijwind op de voorruit. De tijd dat de fiere bezitter van een sportwagen tegen schoonmoeder zei "als je even je mond houdt kan je de muziek van de motor horen", was voorbij. Het - tot nu toe mislukte uitzicht - op de elektrische auto deed over een leven in stilte dromen. Die gedroomde stilte veranderde direct in gedonder. Voetgangers en fietsers - de dictatoriale groep zwakke weggebruikers - hoorden elektrische wagens niet en liepen eronder of reden er tegen. Zorgwekkend. In die mate dat autoconstructeurs de koppen bijeen staken om een waarschuwgeluid vanuit de auto naar het milieu te sturen. Eénvormig...voor alle continenten...voor alle 7 miljard mensen.
Maar de "Megaphone" die Mercedes gaat uitproberen voor de F1 is misschien een nieuwe "technische standaard" daarvoor. Het moet een grap zijn. De "Ster" heeft net als zijn concurrenten Audi, Volvo, BMW en andere katten te geselen. Ernstiger dingen dan trompetgeschal uit een arbitersfluit. Het zal er weer op uitdraaien dat vroeger (2015) of later Porsche weer de logica in de F1 herstelt. Met brommend tot snerpend geluid.
Het merk is per slot van rekening de bescheiden dirigent van zowat de hele autoindustrie. In zowat alle aspecten. Zoals je ook niet naast Bernstein's muziek kan. Het is te wensen dat teammanager Toto Wolff zijn zilverpijlen niet leent voor zo'n clownerie. Echte sound komt uit het hart, allé, uit de ziel van een racemotor. De huidige F1, illusionnair bedacht als "groene gedachte", "milieuvriendelijk", heeft een geschonden ziel. Alleen een snelle reglementswijziging en nieuw concept van racemotor, kan het gezeur over het "motorgepruttel" stoppen. Moregnochtend om 10 uur gaat het nog even door. Voor de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje die zondag 11 mei als vijfde WK-race wordt gereden.(wr)
|