Wie lang in Spanje heeft gewoond weet dat onweders en de wind er lelijk kunnen huishouden. Nu zou de oorzaak van het ongeval van de Spanjaard Fernando Alonso in Barcelona veroorzaakt zijn door een "windstoot". Die blies de Mc Laren-Honda met het rechter achterwiel tegen de circuitafboording. Wie zal het zeggen ? Maar het kan ! Volgende donderdag beginnen de derde voorseizoens-trainingen. Weer voor vier dagen, de laatste kans om hebben en houden op punt te stellen eer op 15 maart in het Australische Melbourne, meer bepaald in het Albertpark de openings-GP wordt aangeflitst. Echt winderig is het daar meestal niet... Het enige winderige zijn de turbulenties rond wielen en banden.
Maar daar liggen alleen de ingenieurs van wakker. Ook als ze al herhaaldelijke consultaties en experimenten in slaaplabo's hebben ondergaan. Het blijft opwindend winderig rond hun hoofd. Sommigen gaan er zelfs van ijlen, weer anderen beginnen te raaskallen. Wielen, wielen, banden, die verdomde banden. Tot nader order kunnen we niet zonder. Een F1 als een hoovercraft zou geen zicht zijn en bovendien compleet onbestuurbaar. Dus aanvaarden we wind als een scheidsrechter op de achtergrond. Over "windongevallen" zijn boekdelen gevuld - Bernd Rosemeyer bijvoorbeeld met de Auto Union voor de oorlog...- WOII, want er woedt ondertussen zoveel oorlog dat we de dwaze "misverstanden" moeten benoemen. Alonso kan "gepakt" zijn door een windstoot. Einde. (wr)
|