Morgen is er de eerste van de laatste zeven niet-Europese GP's. Dat is deze van Singapore, één van de magnetische en properste steden van de wereld. Na Monza heeft de Britse regerende wereldkampioen Lewis Hamilton zoveel voorsprong op ploegmaat Nico Rosberg dat hij vanaf nu aan een ereronde begint voor zijn derde wereldtitel (2008-2014...2015). De 53 eenheden die de Duitser achterstaat, zijn onoverbrugbaar. Overigens is dezer dagen Singapore niet zo zuiver. Er komt een smog binnengewaaid vanaf Sumatra doordat legereenheden daar oefeningen houden en er ook met blussen van bosbranden wordt geëxperimenteerd. Maar vooralsnog is er geen dreiging dat de timing van de GP zou moeten gewijzigd worden. Althans niet volgens de organisatoren.
Singapore...Bernie Ecclestone (84) heeft de F1 erheen gebracht. Flavio Briatore, toen teambaas van Renault heeft er de "crashgate" gecrëerd. Nelson Piquet Jr. naar het einde van de koers toe een Renault tegen 160 km/h tegen een betonmuur laten rijden. Opdat de "Safety Car" zou kunnen uitrukken en...Fernando Alonso (Renault toen) onder deze zou kunnen winnen... Het kostte de kop van Nelson Jr in de F1 en ook die van Briatore. Crashgate zal nooit worden vergeten. Fernando spreekt er liever niet over. Want dit weekend zal hij zowat - zonder schuldig te zijn - anoniem rondtoeren in de Mc Laren-Honda. Honda heeft gezegd in 2016 paraat te zijn...In de 65 jaar dat ik de Formule 1 met dronkenmakende hoogtepunten en misselijke dieptepunten heb mogen/moeten beleven is die bewering klassiek.
Vandaag hangt een coureur in de bandenmuur, komt er steevast levend uit, en beweert zonder blozen dat hij volgende race zal winnen. Sinds 1981 Bernie Ecclestone de F1 via zijn "Formule One Constructors Association"van "armeluislui" naar multi-miljardairs liet evolueren is bescheidenheid geschrapt uit het F1 woordenboek. Sterker nog zelfs de begrafenisssen na een race zijn sinds Ayrton Senna's dood in 1994 eerder een zeldzaamheid geworden. Die van Jules Bianchi en Wilson niet te na gesproken. Glamour, "say cheese", zelfs al ken je je sterfelijkheid. Helemaal in het begin van het wereldkampioenschap F1 in 1950 (13 juli Silverstone) was het anders. Zowel op training als in races vielen bijna altijd doden.
Nog erger was het in de oertijd van de automobiel. Vooraf zei gezegd dat "das auto" elktrisch is begonnen. Snel door het vinden van aardolie werd ingeruild voor een verbrandingsmotor (Ottomotor) maar vandaag staat het Salon van Frankfort (Internationale Automobil Austellung) vol met elektrische topwagens. Elon Musk die Tesla groot maakte lokt Audi met een elektrische Q6 uit de tent. Porsche pronkt met een elektrische "Mission E"...en laat ingewijden eraan herinneren dat de eerste Porsche (- de Lohner Porsche) een elektrische auto was. Mogelijk tijd om te gaan overpeinzen wanneer de tijd aanbreekt dat een puur elektrische LMP1 de "24 Uren van Le Mans" gaat winnen...? Porsche ? Tesla ? Audi ? Terug naar de oertijd, toen racewagens nog rijdende doodskisten waren. Met z'n twee in de kar. Een chauffeur en een boordmecanicien.
De altijd herschreven, bijgewerkte, nooit voltooide geschiedenis, het nooit voltooide leven, dwingt me te denken dat in de geschriften de echte eerste autorace in 1887 zou gereden zijn op een 31 km lange omloop nabij Parijs die de naam "La Velocipede" droeg. De race zou zijn gewonnen door een Graaf Jules Felix Philippe Albert de Dion tegen een gemiddelde snelheid van 59 km/h. Maar als ik de kladschriften van die oertijd terzijde leg, moet Parijs - Bordeaux in juni 1895. Er waren toestanden in die race die alleen Rudyard Kipling voor zijn jungleboek konden inspireren. Die race is een apart verhaal. Chaotisch, dodelijk, de eerste ongedisciplineerde confrontatie tussen de eerste autoconstructeurs die hun producten in de kijker wilden zetten. En hoe...!
Met de race Parijs - Amsterdam in 1898 kwamen er uit de vorige "Dante's Inferno's" enkele wijzen - die het hadden overleefd -die aandrongen op "enige, zij het nog embryonale, reglementering". Constructeurs fiksten krachtiger en snellere wagens en die werden onderverdeeld in "zwaargewichten" en "lichtgewichten". Met de Gordon Bennett Trophy in 1900 kon men aannemen dat de autosport "F1-zwanger" was. Dit weekeinde voegt de GP van Singapore zich als jongste item toe aan een gigantische autogeschiedenis. Dus ik doe "Walter's Auto Cahiers" op Seniorennet even dicht, en stap in bij Singapore Airlines, eerste klasse, beste service, veiligheid en airhostessen die hoe hoog ook wordt gevlogen met de sexy gehakte voeten op de zoemende grond blijven staan. 't Is dan wel naar Singapore, maar een glaasje champagne weigeren is neen zeggen tegen het leven. Dat is nu net wat autosport altijd heeft geweigerd. Tot morgen in Singapore. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
|