De eerste twee vrije oefeningen voor de GP van Singapore, morgen zondag 20 september, hebben een raar verloop gekend. Mercedes sukkelde met banden, nieuwkomer Rossi in de Marussia zorgde voor een spectaculaire crash, en de Rus Daniil Kvyatt tikte op het laatst de snelste tijd aan. Die Red Bull wordt aangedreven door een Renaultmotor. Dat moet Renault verder doen denken. De bigboss, Carlos Ghosn, kondigde op het Salon van Frankfurt de vorige dagen aan dat Renault in 2016 geen motorleverancier blijft in de F1. Mogelijkheid is er nog om via het opkopen van Lotus-in-financiële problemen over te nemen en terug een compleet eigen team te creëren als constructeur. Maar al klinken overal - twijfelachtige - geruchten over een opbloeiende economie, de kans is groot dat Renault ook daarvan afziet. Want het zijn moeilijke tijden en er komen er nog moeilijker. Al is er momenteel lichte groei in de verkoop in alle grote autolanden.
Om die reden is de FIA opnieuw op zoek naar kosten besparende maatregelen. Het drukken van motorontwikkelingskosten, die van de versnellingsbakken en de windtunnels gewoon verbieden. Mocht dat laatste het geval zijn, dan worden Formule 1 wagens weer naakt, puur auto, hoewel de trend van de V6 TurboHybrid niet meer kan worden teruggedraaid. In tegendeel, tegen 2020 leeft het gevoel dat de Formula "E" zoals die nu bestaat wel eens de nu 65-jarige F1 zou kunnen opvolgen, vervangen. Als grootmeester van de centen, het Britse monument Bernie Ecclestone (84) van chemische samenstelling is veranderd.
Overigens is duidelijk dat tegen die tijd de elektrische auto, zeg maar de elektrische luxe-auto's als Tesla, Audi en Porsche ronduit een feit zal zijn. Als stinkend Europa, waar de middeleeuwen opnieuw zijn geïmporteerd, achterblijft zullen ze zeker in China, Arabië, Australië en USA rijden. Overigens komt Tesla uit Silicon Valley, dankzij de geniale Elon Musk. Die koos Tesla als naam, naar de uitvinder van de wisselstroom, Nicola Tesla een ingeweken Kroaat in de USA. Hij had de pech dat hij in dezelfde tijd als Edison leefde.
Op het Salon van Frankfort staat de Tesla "S", naast de Porsche Mission E, de Audi quattro e en het zelfrijdend idee van grootmeesters in de autobouw, Mercedes-Benz. Deze auto's en concepten moeten niet alleen Tesla - te laat - van antwoord dienen, maar ook Apple, Google en Uber. Al deze "draadloze" reuzen willen tegen 2020 de zelfrijdende elektrische auto in het straatbeeld zien. Van Google rijden er al een honderdtal "onder ons". Voor alle zekerheid met een levende mens op het passagierszitje, zodat kan worden ingegrepen... Op het Salon van Frankfort staat de terreinauto, de SUV (Sportly Utility Vehicle) van Tesla niet. Hij schittert door afwezigheid. Maar tegen het Salon van Detroit in januari 2016 zal deze Tesla "X" wellicht de show stelen. Fotootje van de ontklede "X" in inzet.
Maar van Google rijden ze al rond. Laat mij de hoop uitspreken dat de besturing perfect verloopt en niet zoals soms met zelfs de modernste GPS wel eens een verkeerd weggetje kan worden bereden. Onlangs stond ik via de GPS in de Haute Savoie, nabij de Col des Aravis, voor een gesloten garagepoort...Wat zal de zelfrijdende auto dan doen ? Maar zeker is dat tegen 2020 zowat alle topmerken hun auto "online" zullen hebben. Een gelukkig feit dat mogelijk agressiviteit in het verkeer kan voorkomen, snelheidsboetes tot archeologie maakt en de mens tegen zichzelf beschermt.
Daarom werd Tesla in de USA achteruit gezet tegenover hem. Maar ook alles wat nu draadloos is hebben we eigenlijk te danken aan die fascinerende genie die Nicolas Tesla was. Zoals vele groten zijn de verdiensten van Nicolas Tesla pas na zijn dood erkend. Elon Musk, ceo van Tesla, heeft door zijn auto die naam te geven de uitvinder opnieuw doen leven en onsterfelijk gemaakt. Naast het feit dat Elon Musk ook werkt aan een lanceerraket die naar de aarde kan terugkeren en dus "herbruikbaar" wordt, heeft het "genie van de eletrische sportwagen" Nicolas Tesla de hoogste eer bewezen. Terecht. Formule 1, straks de derde vrije oefeningen en de kwalificaties. Singapore. (Walter Rombauts/Foto:Tesla)
|