In de derde vrije trainingen hing het al in de lucht: Sebastien Vettel, de Duitse viervoudige weredkampioen, was snelste in de Ferrari. In de eigenlijke kwalificaties bevestigde hij dat met een tijd van 1'43"885 op een 5,065 km lang stratenparcours dat er droog bij lag, maar onder een versmachtende vochtige hitte. Iedere cockpit van de auto's was een sauna. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton bleef "plakken" en start vanop de vijfde positie. Nico Rosberg plaatste zijn Mercedes al evenmin goed. Sebastien Vettel deed Ferrari opnieuw steigeren. Hij reed er de 208ste pole position van het merk mee.
Terwijl Carlos Sainz jr zijn Toro Rosso tegen de muur tikte en rijdend in krabbenstijl naar de pits moest en de baancommissarissen wat koolstofonderdelen van de baan konden keren, nestelde de Belgische Nederlander Max Verstappen zich in een explosie van groeiende "importantie" (-dat klinkt netjes Hollands-). De tiener mengt zich zowaar in het gezelschap van de echte wereldkampioenen. Hij gaat er zelfs enkele vooraf, zoals Fernando Alonso en Jenson Button die met de Mc Laren sneuvelden in Q2.
Morgen zullen de 61 te rijden ronden van een hoogspanningskaliber zijn, want de heren Daniël Ricciardo en Daniil Kvyat in de Red Bulls kleven in de eerste rijen. Storen daarmee enorm de knappe Kimi Räikkönen (Ferrari) voor wie het duidelijk en duidelijker wordt dat hij in 2017 plaats zal moeten ruimen. Voor wellicht Max Verstappen. De koele maar hoogst kwalitatieve Fin kan het nog, maar heeft het karakterieel moeilijk in deze snel veranderende wereld. En - onder ons gezegd - heeft het ook al wat bekeken. Wereldkampioen in 2007 met Ferrari, proeven van het wereldkampioenschap rally, terugkomen naar Ferrari waar "drama" altijd troef is. Het wordt hem iets teveel.
Maar hij zal verbeten in zijn stijl verder rijden, net als een Fernado Alonso die Ferrari wisselde voor mooie Honda-beloftes en bedrogen uitkomt. Hij is ook niet meer van de jongsten, net als ploegmaat Jenson Button. Er is voor iedereen een tijd van komen en gaan. Zowel het (op-)komen als het (weg-)gaan is altijd moeilijk. De belevenis tussen die twee uitersten blijft plagen, niet kwellen. Morgen moet Lewis Hamilton de brokken van vandaag voor Mercedes zien te lijmen. Hopelijk is er vandaag voor hem enkel een technisch probleem geweest. Mocht het aan zijn James Hunt-achtige levenstijl liggen, dan wordt hij snel een vallende ster. Mercedes kan daarmee niet zijn gediend. Morgen andermaal hoogspanning.(Walter Rombauts)
1. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'43"885
2. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'44"428
3. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'44"667
4. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault) 1'44"745
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'45"745
6. Nico Rosberg (Mercedes) 1'45"415
7. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 1'45"676
8. Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) 1'45"798
9. Felipe Massa (Williams-Mercedes) 1'46"077
10. Romain Grosjean (Lotus-Mercedes) 1'46"413
|