Eerst werden de tweede vrije oefeningen (free practice 2) voor "onbepaalde" tijd verzet. Dat was in eerste instantie zo'n halfuur. Maar toen de regen toenam en het een heuse wervelstorm werd, besloot de koersdirectie deze FP2 af te voeren. Overigens zou geen enkele coureur buitengereden zijn. Er kon geen tijd worden verbeterd. Dus ook niet die van voorlopig trainingsnelste Nico Rosberg 1'53"989. Overigens werd FP1 ook al op een natte baan gereden. Maar de uiteindelijke reden waarom FP2 werd afgevoerd is dat de eerstvolgende twee uur geen helikopters konden uitrukken mocht dat nodig zijn.
Eén en ander deed Bernie Ecclestone murmeren dat de Californische weg moest ingeslagen. Waar de zon altijd schijnt, de moderne elektrische wagen is geboren door Elon Musk: de Tesla Roadster (inzet links) in 2007...al. Grote geesten denken traag. Een achterliggende reden is misschien dat - dit verwacht ondergetekende - dat de nu in de schaduwrijdende Formule "E" onder FIA-banier - in 2020 zo ongeveer de huidige F1 zal vervangen. Puur elektrisch racen ? Wellicht, want het moet iedere autobelangstellende toch duidelijk worden dat de fossiele"verbrandingstechnologie" van de Otto- én Dieselmotor naar de archieven zal worden verbannen. Ze zal worden vervangen door elektromotoren, batterijen en pientere software. Zo geraffineerd dat deze van VW de politici en oningewijden helemaal het noorden zullen laten verliezen.
De elektrisch zelfrijdende auto zal de reddingsboei blijken voor de huidige verkeerschaos. Hij rijdt nu al anoniem onder ons...Google, Tesla, Apple. De eerste twee staan het verst. Tesla (de naam van Nicolas Tesla die de wisselstroom uitvond, een Kroaat) is nu al een icoon. Maar effe terug naar de realiteit, morgen gaan onder voorbehoud van het weer, de derde vrije oefeningen door in Austin in Texas.
Met daarna de kwalificaties. Lewis Hamilton kan in die GP van Amerika zondag definitief wereldkampioen zijn. Fernando Alonso zegt over hem "Hij heeft alles in zich om tot de grootsten van de geschiedenis te behoren." Leuk gezegd Fernando, maar wat impulsief, want wie zich Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna en de nu nog levende legende Niki Lauda herinnert, weet dat bescheidenheid de Meester tekent. Lewis Hamilton heeft die eigenschap vooralsnog niet écht. Hij plaatst zich in de categorie van Michaël Schumacher. Groot als piloot (iets anders dan autocoureur), maar beperkt als mens. Men kan nu éénmaal niet àlles hebben. Afspraak morgen in Austin.(Walter Rombauts)
|