Na 65 jaar het summum aan racen te zijn geweest, raakt de Formule 1 vandaag op drift. De koninginneklasse van de autosport beleeft een crisis die vooralsnog slechts onderhuids wordt toegegeven. Brutaal gezegd zit iedereen te wachten op de dood of de doorslaggevende beslissing van de F1-CEO, Bernie Ecclestone (85) die te kennen gaf de F1 dit jaar nog te willen verkopen. Als dat zo gebeurt, gaan we nog hele rare dingen zien en zal de F1 nooit meer zijn dan ze was.
Waar intriges en ridderlijkheid elkaar heel de geschiedenis door hebben bekampt, zal alleen nog het pure commercialisme doorwegen. "Coureurs" op puur talent zullen niet meer aan de bak komen. Actueelste voorbeeld: onze Stoffel Vandoorne, GP2-kampioen, begiftigd met alle klasse die een F1-rijder moet bezitten, valt naast de boot bij Renault, ten gunste van Jolyon Palmer wiens dollars de doorslag gaven. De grid zal worden bezet door betalende piloten. Opdat het milieu niet helemaal ten schande zou worden gezet is Stoffel "invaller" bij Mc Laren. Ingeval Alonso of Button eens niet bschikbaar zouden zijn. Zéér magere troost voor onze Belg.
Lewis Hamilton, Sebastien Vettel, Fernando Alonso, Michaël Schumacher, Kimi Räikkönen, en andere Jenson Button's zijn eigenlijk vandaag al "de laatste der Mohikanen". Figuren van vlees en bloed, behept met goed en kwaad, zoals ze allen waren. Zelfs de ridders uit het oertijdperk in de jaren '50 als Farina, Fangio, Moss, Hawthorn, Senna en andere Stewart's en Prost's waren een samenstelling van emoties, heimelijk denken, intrigerend denken. Maar die "status" gaf als totale persoonlijkheid meestal een ridderlijke mentaliteit.
De voortschrijdende geshiedenis zal hen vervangen door vage schimmen à la Pastor Maldonado, eeuwigdurend gesponsord door de Venezolaanse olie-industrie, en een bende "gold-diggers", "fils-à-Papa", die zowat alles kunnen, behalve echt aan een stuurtje draaien. Naar mijn ervaring lopen er twee uitzonderingen tussen: Carlos Sainz jr, geboetseerd door rallylegende vader Carlos Sainz en Max Verstappen gekneed door vader Jos Verstappen, ooit ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton.
Zoals de kaarten nu op tafel liggen heeft de investeringsmaatschappij CVC 35,5% van de F1 in handen. "Good Old" Bernie Ecclestone 5,3% plus alle morele rechten die niet in cijfers zijn uit te drukken. Enige neiging bestaat de belangstellende ter wille te zijn. Wegens dat zij mateloos over dollars beschikken. Het zijn een Amerikaanse miljardair, Stephen Ross en "Qatar Sports Investments".
De eerste is eigenaar van het NFL-team "Miami Dolphins" en de tweede heeft als achtergrond de rijkdom van zowat alle sjeiks en onzichtbare politici van de nieuwe wereldorde. Als die eigenaar zouden worden - snel overigens - dan is het einde van de klassieke, historische Formule 1 een feit. Nadat hij de opperste glorie zal mogen beleven door CEO te blijven, kan Bernie Ecclestone het pientere, unieke hoofd neerleggen en aan de F1-God zeggen "het is volbracht..." Dank U Bernie.
Wat klinkt dat religieus, bijbels. Tja, daar heeft Ecclestone de voorbije dagen opmerkelijke uitspraken over gedaan. In Rusland, waar het geen geheim is dat Vladimir Poetin en Bernie meer dan redelijk goede vrienden zijn. "Amerika is vol van zichzelf", zegt Bernie. "Ondertussen zien zij niet dat de wereld rond hun "eiland" helemaal is veranderd. Ze - de Amerikanen - weten niet precies wat andere mensen in de wereld aan positiefs doen. Ze wanen zich superieur op basis van hun geloof...(sic). Straf Bernie !!! Maar hij gaat met zijn onvoorstelbare ervaring nog veel verder.
"Europa, ooit bakermat van de F1, is nog enkel een plaats om te bezoeken als toerist uit China, Japan, de Verenigde Emiraten enzo. Om te kijken hoe het vroeger was. Europa heeft niets meer te bieden. Zeker de F1 niet. Hun GP's worden nog georganiseerd omdat hun overheden de tekorten bijpassen. De belastingbetaler dus. Ook overleven enkele circuits dankzij hun mythe en...mijn goodwill. Monza, Francorchamps, Silverstone...Duitsland heeft zelfs geen GP meer terwijl er drie Duitsers in het WK rijden. Michaël Schumachter (7 maal wereldkampioen) onder zijn burgers heeft... Europa is niet meer interessant", dixit Bernie Ecclestone. Zelfs een leek kan dat beamen.
Er was een tijd dat...er 26 auto's op de grid stonden. Dat er zeven verschillende motorleveranciers aanwezig waren. Nu staan er 20 op de stargrid. Vele teams staat het water aan de lippen omdat de "vergroening" van de F1 - in 2009 gelanceerd - met de V6's turbo's, in combinatie met een energie-recuperatiesysteem, te duur is gebleken. Naar schatting kost een F1-seizoen nu aan teams zo'n 21 à 28 miljoen Euro door de hybrid-engines.
Om dat leed te verzachten pleit - wederom - Bernie Ecclestone om terug te keren naar de ouwe getrouwe atmosferische V8. De kosten zouden dalen, Cosworth in Engeland zou weer kunnen komen en er zou opnieuw méér brandstof worden verbruikt...Dus "FIA Strategy Group" in Parijs, Bernie zet jullie wel heel erg in jullie nakie. Bernie heeft de echte macht, Bernie speelt in het wereldcasino. Zijn naaste vrienden als Max Mosley (voorganger van Jean Todt) springen weer op de scène.
Mosley moest wat baan ruimen wegens een - uitgelokt - seksshandaaltje op internet. Een beschadigingsspelletje. Met blote naziverpleegsters, zweepjes en kettingen. Een rollenspellteje, stiekem gefilmd. Of je nu Berlusconi heet, Max Mosley of Flavio Briatore, om zo'n sm-spelletje zitten ze in de F1-wereld niet verlegen. De filosofie ervan is bijna de essentie. Jean Todt, voorzitter van de FIA en zowat iedereen kijkt er beteuterd naar. Beetje machteloos en snakkend naar de elektrische F1. Wegens klimaatverantwoording. Todt kwijlt bij de gedachte want hij ziet de F1 niet echt graag. "Draagt niets meer bij tot milieu en ontwikkeling van de gewone auto", draagt hij uit. Met een ernstige graad van waarheid in die uitlating.
Straks om 15 uur bij ons, 9 uur 's ochtends in Texas, gaan de kwalificaties door. Voor de "pole". Met als kijkmagneten Mercedes (Hamilton en Rosberg), Ferrari (Vettel en Räikkönen) en de rest. Tenzij één van de "jongens" (Duitser Nico Hulkenberg misschien...) zich uit de anonimiteit rijdt waarin de Formule 1 dreigt te verzinken. De race zou plaats vinden om - onze tijd - 19.00 uur. Tenzij de weervrouw - de storm heet Patricia - wat spelletjes speelt met de miljonairs. Soms gaan die voor. (Walter Rombauts)
|