In maart 1932 werd Auto Union AG opgericht. Het verder toonaangevende merk stelde zich voor het eerst voor op het Internationale Autosalon van Berlijn. Dat was in de lente 1933, het jaar dat Adolf Hitler aan de macht kwam. Het merk Audi dat werd gesymboliseerd door één van de vier ringen (de drie anderen behoorden, elks één, aan Horch, DKW en NSU). Het product dat Audi eigenlijk al onder Auto Union voorstelde op dat autosalon was de Audi Front 225 Sportcabriolet "Typ UW".
Die auto stelde Audi in staat om - lang voor zijn concurrenten - de voorwielaandrijving door te drukken in de middenklasse. De naam Audi zou na de oorlog het begripmerk van Auto Union defintief gaan vervangen Horch, DKW en NSU, verdwenen en Audi restte als diepgaand begrip in de autowereld. 'Vorsprung durch Technik", zou een niet loeze verkoopsslogan worden.
De foto in bijlage toont de Audi Front 225 Sportcabriolet in al zijn allure van toen. Deze toen toch al imposante wagen werd aangedreven door een aluminium 2,3 liter zescilinder lijnmotor die 36,7 kW (50 pk) ontwikkelde bij 3300 t/m. Daardoor was een topsnelheid mogelijk van 105 km/h. De wedloop voor prestaties en prestige was defintief op gang geschoten.
De "muur" van de 100 km/h was eerder al, in 1899, doorbroken door Camille Jenatzy in "Jamais Contente". Hij realiseerde elektrisch als record op de grond de snelheid die Audi 34 jaar later aan zijn klienteel "in serie" kon aanbieden. Toen sprak al geen mens meer over de elektrische auto...Er was olie genoeg, nog geen mensen teveel, en het milieu liet in de jaren '20 alleen de zon en pret toe.
Vandaag bereidt Audi zijn repliek voor op de Tesla. Porsche ook. De auto's zijn imposant. Ze stonden recent in Frankfurt. Audi riskeert wat met een dure elektrische SUV (Sportly Utility Vehicle), terwijl Porsche met zijn "e-mission", de meeste indruk maakt. Porsche is nog altijd een begrip en vanuit het Duitse Weissach, het onwikkelingscentrum aldaar, arbeidt Porsche ook nog altijd voor derden aan pientere oplossingen. Het zou niet verwonderlijk dat Mercedes' eerste Electric Vehicle, vandaar uit een steuntje krijgt om met de beste prijs/kwaliteitverhouding de niet af te weren elektrische markt (2020) kan oprijden.(Walter Rombauts/Foto:Auto Union/wr)
|