De GP van Japan Formule 1 eist dit weekend alle aandacht van puristen. Daarnaast start dit weekeinde ook het derde Formule E - kampioenschap in Hongkong. Renault is daarin (e-Dams) al twee keer kampioen, bij de constructeurs en coureurs. Het is een FIA-kampioenschap dat alle steun geniet van president Jean Todt. Ondergetekende beweerde al eens dat deze competitie de huidige Formule 1 kan vervangen. Akkoord, iets te voorbarig, omdat eerste de gevolgen van de overname van de F1 door Liberty Media moeten worden afgewacht.
Natuurlijk is het zo dat zowel de F1 of de Indycars, de sport-prototypes altijd zullen bestaan en het best mogelijk is dat alle disciplines naast elkaar zullen bestaan. Dertig jaar geleden al werden er in Amerika races gehouden met puur elektrische auto's die door Universiteiten waren ontworpen. Waarom "Formule E" in populariteit wint is te danken/te wijten aan het feit dat het voor hoogopgeleide ingenieurs duidelijk is dat de Otto én Dieselmotor aan het eind van zijn technische- én economische doorontwikkeling is. Via eerst hybride-rijden zal de elektromobiliteit, samenvallend met een zelfrijdende auto, tegen 2020 een embryonaal feit zijn. Om tegen 2050 als volwassen techniek die mogelijk de wereld en de agressiviteit op de weg kan vervangen.
Om terug te komen op het Formule E - kampioenschap, daarin rijden grote namen: Nicolas Prost, Sebastien Buemi en andere Nelson Piquet jr's. Ons land is vertegenwoordigd geweest door Jérôme d'Ambrosio en anderen zullen volgen. Onderstaande foto toont de e-Dams Renault Formule E dewelke in dit derde seizoen zal worden bestuurd door Nicolas Prost en Sebastien Buemi. De auto gebruikt identieke technieken uit de gecommercialiseerde Renault ZOE die momenteel de beste elektro-koop op de markt is inzake prijs/tegenwaarde. De Tesla S niet te na gesproken natuurlijk, maar die is al voer voor zéér begoede burgers.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
|