Wallonië telt vandaag 571 bio-producenten die samen 26.274 ha landbouwgrond bebouwen met gewassen die als biobrandstof kunnen worden aangewend. Dat is een stijging met 29% t.a.v 2005. Dat zou kunnen wijzen op een nabije nieuwe rijkdom voor het zuiden van het land aangezien het noorden niet meer die onbewerkte, onbebouwde oppervlakten ter beschikking zal hebben. Biobrandstoffen zullen in die mate aan belang winnen voor het wegverkeer dat er zelfs een terechte zorgwekkende situatie zal ontstaan over de kostprijs van voedingsmiddelen in de supermarkten omdat auto's te veel "bio" voor zich zullen opeisen.
Raar genoeg was dit ook het achterliggende thema van de jongste GP van Monaco F1. Daar boog de milieucommissie van de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) zich over een "groene" Formule 1 die tegen 2012 het homologatiestadium zou bereiken.
Het gaat dan om een hybride-formule. Eénzitters zouden dan 2,2 liter V6 turbomotoren hebben die maximum 10.000 t/m mogen draaien (tegenover 19.000 t/m vandaag). Ze zouden gevoed worden met biobrandstof die 10% ethanol bevat en het toevoerdebiet van de brandstof zou worden gelimiteerd om zo tussen 2010 en 2011 een brandstofbesparing van 30% te bereiken. Vervolgens zou jaarlijks nog eens 2,5% aan brandstofverbruik worden afgeknabbeld om zo de hoogste autosportdiscipline een milieuvriendelijk aangezicht te geven.
Als vermogens wordt gedacht aan de vergelijkbare 750 pk van de huidige 2,4 liter V8 krachtbronnen, echter wel met een mogelijkheid van een kortstondige - elektrische - "overboost" tot + 190 pk om meer inhaalmaneuvers toe te laten. Vergelijkbaar met wat al in de "Champ Car" gebeurde met een krachtreserve "en plus" tot 60 seconden.
Het hybride-karakter van die toekomstige F1 zit in de recuperatie van zowel wrijvingsenergie (remmen) als het herwinnen van de warmte-energie uit verbranding in de motor. Het kostenplaatje van de "nieuwe F1" zou worden beperkt doordat de motoren rechtstreeks zullen moeten zijn afgeleid van de serieproductie waarmee wordt gehoopt dat het seizoensbudget mee zal worden geassimileerd in de totale productie van een (massa-) producent. Dat is de intentie van de FIA die in de salons van Monaco, dus nog ver van de piste, ter discussie kwam.