Het is de vierde keer geweest dat Guido Devreker en Guy Verhofstadt de "Boucles de Bastogne" hebben gereden. Dit keer in een Lada 1500 Rally van het "Guy Moerenhout Racing Team". De Lada is een verre afstammeling van Fiat door een "jointventure" uit 1966 tussen de Russische regering en de Italiaanse autoreus. De ex-eerste minister is een autosportfanaat en beoefent de rallysport zowel als navigator en als "piloot". Hij dus op 2, 3 en 4 februari j.l. een bekwame hulp aan Guido Devreker in de besneeuwde en beijzelde speciale ritten die wel met een opgelegd gemiddelde moesten worden gereden.
Maar door de winterse omstandigheden haalde op een Thierry Neuville na, niemand dit gemiddelde. Waardoor het een pure snelheidsrit werd. Guido en Guy VHS kenden wel wat pech. Zo kwam een carburatorstang los wat een tijdrovende herstelling vergde, en Guy Verhofstadt maakte een slippertje, waardoor blutsen rechts voor en straftijd werden opgelopen. Guido Devreker legde dit alles met de glimlach in de plooi en samen haalden ze eervol het einde van de wedstrijd.
Guido Devreker heeft een indrukwekkend palmares in de autosport en ik druk het uitzonderlijk in zijn geheel af. Wat betreft zijn autosportresultaten. Zijn menselijke verdiensten vereisen minstens een boekdeel. Hij kent de auto- en autosportwereld als geen ander. Hij is ook gespecialiseerd in vrachtwagens - ja, de grote mastodonten - en schrijft als hobby in het blad "Icons".
Maar Guido Devreker is meer dan een icoon. Van jongsaf is hij door voorbestemdheid letterlijk in de huidvezels van de autosport geraakt. Hij werkte voor het Juma-team waarmee Eddy Joosen tweemaal de 24 Uren van Francorchamps won. Hij deed daar de logistieke "mission impossible", motoren brengen en halen naar Duitsland, de BMW-racewagen vervoeren, met banden sleuren...allemaal onder het strenge toezicht van de teamleiding. Niemand zal vergeten zijn dat Juma afkomstig is van Julien Mampaey. Zaliger spijtig genoeg, maar verder levend in zijn geniale zoon Bart Mampaey die nu aan zijn laatste DTM met BMW bezig is. Op het actief van deze man staan evenzeer zege's met BMW in de 24 Uren van Francorchamps, en wereldtitels met weerom BMW met Andy Priaulx in het WK voor toerwagens.
Guido - Guy voor de vrienden - groeide in die wereld van autokoersen, in renstallen als Excelsior en schaalmodellen 1/43ste op tot wat men een elegant woord een factotum pleegt te noemen. Iemand die omzeggens alles kan. Met inzicht overigens. De meeste autocoureurs hebben de auto's waarin ze gereden en gewonnen hebben op schaal 1/43ste door Guido laten bouwen. Ze staan in ontelbare vitrinekasten. Na een harde leerschool in de autowereld bleef voor "de Guy" nog maar één ding over: zelf racen !
Daaraan begon hij in de jaren 1972 - 1974. Eerst met een Volvo Amazone en later met een Renault 12 Gordini. In 1972 reed hij ook zijn eerste rally in Edegem, die de "Laat-Winternacht" heette. Dit nog steeds met de Volvo Amazone. In 1978 werd het hem eigenlijk "ernst". Hij reed in Zolder met Wilfried Roefs in een BMW 323i de "Drie Uren van Excelsior".
Het verdere palmares leest u onderaan. Ondertussen heeft Guido sinds 2015 voor de vierde keer met Guy Verhofstadt de "Boucles de Bastogne" gereden. De eerste keer bestuurde het duo een Fiat Ritmo Abarth en finishte 110de algemeen na een panne met de benzinepomp. In 2016 weerom met de Fiat Ritmo Abarth maar moesten opgeven door een defecte koppeling. In 2017 werd het avontuur aangegaan met een Lancia Beta Coupé, maar op twee proeven van het einde begaf de motor het.
Het Guy-Guy-koppel reed op dat moment op de 50ste plaats op 200 deelnemers. Dit jaar kwam het Lada-experiment onder de vleugels van Guy Moerenhout Racing met wat technische en stuur-obstakels. Maar men finishte en figureert dus met dat historisch Fiat-tintje in de einduitslag van de Boucles de Bastogne. Eigenlijk werd die gewonnen door Thierry Neuville in een Opel Corsa A. Maar de tweevoudige vice-wereldkampioen rally reed "buiten klassement". Just for fun. Dat was zo afgesproken. De officiële winnaars werd het Franse duo Bouffier-Alnet in een Ford Escort MKII. Tweede werden François Duval - Leyh in een Ford MKI. De Boucles de Bastogne waren over heel de lijn een succes.(Walter Rombauts/Foto's:Icons)
Wapenfeiten van Guido Devreker:
1972 - 1974 Gestart in slalom met een Volvo Amazone
1972 - Eerste rally met Volvo Amazone in de Edegemse (Minirijderkes) "Laat-Winternachtcriterium"
1978 - Eerste race op circuit met BMW 323i in de "3 Uren van Excelsior" met Wilfried Roefs
1980 - 1983 VAS-kampioen
1981 - 1982 - 1983 Provinciale omloopwedstrijden met Patrick Van Remoortel en Stefan Cockx - regelmatige podiums in de klasse
1984 - 4 x 4-wedstrijden met Daihatsu Taft Turbo Diesel / 11de algemeen en 2de Diesel in de Ronde van België
1984 - 4 x 4 wedstrijden met fabrieks-Daihatsu-Diesel met overwinning in Edegem Cross Country met Georges Van Oosten.
1984 - Ook VAS en PAK-kampioen 4 x 4
1987 - Eerste 24 Uren van Zolder met Mercedes 190 2.3 16V van François Veraegen met 7de plaats algemeen
1988 - 1989 en 1990 Provinciaal Omloopkampioenschap, eerst met Volvo 240 Turbo, dan met Volvo 740 Turbo
1989 - Derde algemeen in Kampioenschap en derde algemeen, eerste in klasse in 24 Uren van Zolder met Schreurs- Adrianne
2007 - Classic Car Rally's, Regionale, Nationale en Internationale met échte Manta TE 2800 (chassisnummer 08) van Vic Heylen
2009 en 2010 - Racen met de DAF 55 Marathon en een denderende overwinning in de beruchte Rally of the Fall Rally
2013 tot vandaag / deelname aan regionale en internationale wedstrijden met de Volvo P444 van 1949
PAK-Antwerpen Oldtimerkampioen in 2016, tweede in 2015 en derde in 2017
2015 - Deelname Boucles de Bastogne met Fiat Ritmo Abarth - 110de algemeen na panne met benzinepomp
2016 - Boucles de Bastogne met Guy Verhofstadt met Fiat Ritmo Abarth maar opgave door defecte koppeling
2017 - Boucles de Bastogne met Guy Verhofstadt met Lancia Beta Coupé maar opgave aan einde van zondag met motorprobleem
|