Het zou Porsche niet zijn als de denktank in Weissach geen alternatief zou vinden voor de banale term "Sportly Utility Vehicle" waar de autoconstructeurs de SUV-wagens van hebben gemaakt, al dan niet met vierwielaandrijving. Maar Porsche staat voor een ware uitdaging: gestalte geven aan de Mission E die al eerder is voorgesteld. Principieel moet die Tesla van antwoord dienen. Maar de "traagheid" waarmee Porsche daaraan gestalte geeft doet vermoeden dat die "Mission E" en zijn afgeleiden Tesla zal overtreffen.
Op het Autosalon van Genève is een eerste embryo daarvan te zien: de Mission E Cross Turismo, door Porsche de "Cross Utility Vehicle" (CUV) genoemd. Waarmee dat soort auto's een nieuwe naam krijgt. Het gaat nog om een studiemodel en de historische constructeur kleeft er de naam van "elektrische atleet voor de actieve levensstijl" op. Dankzij de vierwielaandrijving is hij op alle terreinen thuis en misschien nog het best in ski-gebieden. Want het zeer vernuftige interieur biedt plaats aan de meest extravagante sportuitrusting. Zelfs een Porsche e-bike kan gemakkelijk mee. Maar ook surfplanken. Kortom alle levenslast kan meegenomen worden in een fascinerend interieur.
De foto-inzet is de Porsche Mission E, de laboratoriumauto waaruit de nakomelingen worden gedistilleerd. Want de "Mission E Cross Turismo" is een elektrisch aangedreven allrounder. Niet iedereen ziet in de elektrische auto een welslagen, en toegegeven, het zal een ezelsbrugje zijn naar uiteindelijk de waterstofauto. Maar toen Tesla in 2007 met zijn Roadster op basis van een Lotus-Esprit-chassius in Californië voorstelde ging er een dreun door de autowereld. Elon Musk kon nadien alleen overmoed, narcisme en schuldenlast worden verweten. Toch werd ook Porsche toen wakker.
De overwinningen in de 24 Uren van Le Mans nadat zustermerk Audi de etmaalrace beheerste met dieseltechnologie, lieten de puristen aanvoelen dat het einde van de conventionele Otto- en Dieselverbrandingsmotor aan het eind van zijn geschiedenis komt. Door onwetende politieke zeepbellen in een stroomversnelling gebracht. Dus elektrisch, hybride...CNG en binnenkort waterstof. Voor dat die op een groene manier met golfslag-energie, zonne- en windenergie wordt gewonnen, beleven we eerst nog een kort elektrisch tijdperk. Bij Porsche wekt dat enige nostalgie op... De eerste Porsche, de Löhner-Porsche was immers een elektrische... Daar denkt vandaag in Genève geen mens aan.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
|