De Oldtimersbeurs in Genk heeft zijn tiende succesvolle editie beleefd. In die ruime Limburghal was er een babbelhoek van het olldtimerblad "Icons". Dit naast een hall waarin opmerkelijke auto' van Belgische autosport-iconen stonden tentoongesteld. Bij Icons was Yvette Fontaine eregaste en ze vertelde voor de micro tegen de bezoekers ronduit over haar fantastische autosportloopbaan. Ik wil hier dat portret van een grote dame nog eens bondig samenvatten.
Begonnen in 1964 met een Mini ging Yvette Fontaine snel zowat alle disciplines van de autosport proeven: rally's, klimkoersen, circuit en zelfs uithoudingsraces. Ze is terecht trots op haar prestaties en als we die overlopen zal iedereen begrijpen waarom. Yvette vertelt:
"Toen ik begon reed zowat iedereen met zijn eigen, gewone auto. Die werd gebruikt in alle disciplines. Dat was gewoon zo in die tijd. Maar snel werd ik ontdekt door automerken die me met getunede exemplaren kansen boden om aan hoogstaande wedstrijden deel te nemen. Na een succesvolle deelname aan de Tulpenrally, lonkten toch meer en meer de races op circuit. Zo kwam ik terecht bij het Ford Chevron Racing Team waarin ik me kon meten met de grote jongens."
Wat Yvette Fontaine niet onderstreept in deze uitleg is dat die namen luisterden als Jean-Pierre Gaban, Claude Bourgoignie, Jean-Claude Franck en andere Alain Dex'. Die verschoten zich regelmatig een aap dat een jongedame hen zo nu en dan onder verschrikkelijke druk zette. Samen met Gilbert Staepelaere in de rally's en Yvette op circuit, mag worden gezegd dat ze de Ford Escort groot hebben gemaakt. Maar Yvette reed soms tegen nog grotere jongens als de Schot Jackie Stewart, drievoudig wereldkampioen Formule 1 in 1969, 1971 en 1973. En zelfs Sir Stirling Moss had tijdens een ontmoeting in het Casino van Knokke veel lof voor haar autoprestaties.
"Zo werd ik dan in 1970 Algemeen Kampioen van België met die Ford Escort. Het was de eerste keer dat een vrouw die titel behaalde. Ik was er héél fier op en het kriebelde naar meer. Omdat ik al vaak de 24 Uren van Francorchamps had gereden, kreeg de mythe van de etmaalrace in Le Mans grotere aantrekkingskracht op mij. In 1974 was het zover. Met Christine Beckers en de Franse Marie Laurent reed ik in een Chevron B23 - eigendom van Christine Beckers - de wereldvermaarde race in La Sarthe. Na een zware wedstrijd tegen verbijsterend hoge snelheden, eindigden we zeventiende algemeen maar wonnen wel de 2 liter klasse". Dus weer iets om fier op te zijn.
In 1974 reed ik opnieuw de 24 Uren van Le Mans. Dit keer met Anny-Charlotte Verney in een Porsche 911 Carrera RS. We werden elfde algemeen. Le Mans is bij die twee keer gebleven. De mooiste tijd van mijn loopbaan bracht ik eigenlijk door bij het Ford BP Racing Team, toen nog geleid door Maurice Claes, maar globaal moet ik voor alle mensen die mij omringden dankbaarheid betuigen, want ze hebben veel voor mij gedaan en betekend."
De Ford Escort TC stond in de hall van "Icons" te pronken. De kampioenenauto van "Une Grande Dame". Yvette Fontaine heeft ook een fascinerend biografisch boek geschreven. Onder haar klinkende naam op de cover staat het geheim van haar rijk beleefde, omzeggens unieke autsportloopbaan: "Mijn passie". Het moeilijk in materie te vatten gevoel waarmee gedreven mensen tot grote daden of prestaties worden geleid. Yvette Fontaine is een monument in de autosport. Degene die met een hoofdletter "A" wordt geschreven. Het etiket "Icon" kan er zelfs tegen verbleken. Want haar allure reikt verder dan dat.(Walter Rombauts/Foto's:wr)
|