Dirk Vermeersch palmares in de autosport overlopen is binnen deze beperkte ruimte onbegonnen werk. Onthouden we van hem dat 1977 het knallende jaar was waarin hij de 24 Uren van Zolder op zijn naam schreef. Meteen ook het jaar dat hij als reserve-piloot werd aangeduid bij het succesvolle Juma-BMW team. Hij reed in de training de vierde tijd, maar het waren wel Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet die gezamenlijk de 24 Uren van Francorchamps 1977 op hun illustere namen schreven.
Dirk overkwam in 1986 een ernstig rallyongeval dat zijn autosportactiviteiten afsloot. Maar vechter zoals hij is, zette hij door in de autowereld en werd officieel Lancia- en Maseratidealer. Met de cijfers die hij daarmee opbouwde kon hij de zaak gunstig overlaten om…in Tulette aan de voet van de Mont-Ventoux een wijngaard en een B&B te beginnen. Op dit moment heeft hij zijn “wijnboeren” verzet naar Suze La Rousse, iets dichter bij Bollène in de Rhône-vallei. Zijn LePlan Rhône GT Wines zijn ondertussen bekend en te koop in de betere wijnhandel zoals dat mooi wordt gezegd.
Als mens, autocoureur en wijnbouwer heeft Dirk en zijn charmante dame Hélène het hoogste trapje betreden dat je in een mensenleven kunt bereiken: terugblikken op een succesvol, voldaan leven. Hij had er de bijbel niet voor nodig. In zijn jonge jaren, zeg maar de woeste, wilde jaren tijdens dewelke hij bijna letterlijk over bergen sprong, spoorden kranten, autobladen en supporters hem aan op dat hoogste trapje te stappen. And he…made it !!! Dirk Vermeersch was niet op de Oldtimerbeurs in Genk wegens een belangrijke wijnbeurs in Frankrijk. Maar zijn wijn en zijn Fiat 124 Abarth stond daar wel te blinken.
Die fascinerende auto is een creatie van Pininfarina die hem voorstelde op het Salon van Genève in 1972. Maar pas in november van dat jaar werd hij officieel gelanceerd als 124 Abarth Rally. De voornaamste wijzigingen die werden aangebracht sloegen op het mechanische vlak. Zo werd de 1756 cm3 viercilinder met twee bovenliggende nokkenassen opgevoerd met 7,5 kW (10 pk) tot 94 kW (128 pk) tegen 6000 t/m. De versnellingsbak heeft vijf overbrengingen.
De hoofdingreep voor 1972 tot 1975 was echter de Mc Pherson onafhankelijke wielophanging achteraan, de rolbeugel en een nieuw stuur en dashboard. Klassieke bumpers werden weggelaten en ook sportvelgen lieten bredere banden toe. Het gewicht werd licht teruggedrongen en mede daardoor kan de auto 190 à 200 km/h halen.
De tentoongestelde versie van Dirk Vermeersch heeft nog complementair twee indrukwekkende vérstralers op de motorkap. Uiteraard ontbreken de stickers niet als “GT Wines” en “LePlan Vermeersch”. Ze laten geen twijfel over dit object dat een rijdend uithangbord is voor de familie. Ook dochter Ann en haar man Sebastien hebben al lange tijd geleden hun intrek genomen en voor het nageslacht gezorgd.
In de hall van “Icons” stak de auto af tegen vele andere, behalve dan die van Guy Moerenhout en de Mustang van Adelbert Engler, eigenlijk die van Johnny Hallyday. Die 131 Abarth van Abarth-synoniem Moerenhout in Carling Black Label-kleuren, die van Hallyday uit de jaren ’67, ’68 om reden dat de Franse rockster er de Rally van Monte Carlo mee reed. Sowieso een blikvanger. Het pikante detail voor iedere fiere autobezitter bij “Icons”, was dat naast de technische gegevens van de 124 Abarth Rally een fluwelenhouten kistje stond met zes LePlan GT-wijnen in. Soms kreeg het kistje evenveel aandacht als de auto…(Walter Rombauts/Foto's: wr)
|