Beschaafd als geen ander doet hij toch aan het Wilde Westen denken. Misschien heeft het te maken met het feit dat hij “Mister Mustang” is. Op de Oldtimerbeurs in Genk zorgde hij dan ook dat de Ford Mustang Coupé V8 van Johnny Hallyday in kopie daar kon pronken. “Hij is gebouwd in 1965” legt Adelbert uit. “De cilinderinhoud van de 4700 cm3 V8-motor werd vervangen door een 5800 cm3. De duidelijke overvierkant-karakteristiek van de eerste motor werd verlaagd. Van de aanvankelijke 101,6 x 72,8 mm verlengde men de slaglengte naar 79,8 mm waardoor de motor een hoger koppel werd toebedeeld. Het maximum vermogen werd van 147 kW (200 pk) bij 4500 t/m naar 255 kW (306 pk) bij 5500 t/m opgevoerd. Edelbrock 4 Venturi carburatoren lieten de “bom” drinken. Tot hij van 0 naar 100 km/h kon in 8” en een top van 190 km/h in zijn bereik lag.”
Als kind in Heusden-Zolder was hij al betoverd door een witte Mustang. “Ik begon er miniatuurtjes van te verzamelen” vertelt Adelbert (55) ons op de Icons-stand in Genk. “Maar in 1998 vond mijn partner het tijd om eens een Mustang op ware grootte te kopen. Dat leidde tot de aankoop van een oldtimer Mustang uit 1971. Daarna volgde er snel andere en ik besloot om van mijn passie mijn beroep te maken. Te zien aan de “Mustang Garage” in Heusden-Zolder is hem dat aardig gelukt. Hij leeft en werkt daar letterlijk tussen zijn duizenden grote en kleine Mustangs.
“Een Mustang wordt niet bekeken als een andere snobistische auto. Het gaat hem over dat galopperend paardje op de motorkap. Zwierige kracht en geen dreigend steigerend paard zoals op een beroemd Italiaans merk. Het brabbelende geluid van de krachtige motoren roept ook geen agressiviteit op. Hij verzoekt eerder tot gezapig cruisen, genieten van de rit. Natuurlijk heeft de Ford Mustang ook goede prestaties geleverd in de autosport” lacht Adelbert. Dat is te beamen en daarbij komt ook de naam van Belgisch coureur Pierre Rubens naar boven. Onder een pijpenstelenregen kwam die met zijn Ford Mustang uit de toen echte haarspeldbocht van “La Source” in Francorchamps en gleed spinnend de afzink naar “l’Eau Rouge” af. Er gebeurde verder niets en Pierre Rubens plaatste de Mustang hoog in het klassement. (Walter Rombauts/Foto's: Paul Vanrusselt)
De replica van de Johnny Hallyday-Mustang in Genk heeft de Marchallampen zoals bij de auto waarmee Johnny in 1967 de Rally van Monte Carlo reed. Henri Chemin, directeur van Ford France, zat naast hem als copiloot. Om de auto te promoten schreef hij in 1965, 1966 en 1967 verschillende Mustangs in onder Ford France. De rockster nam deel aan de edities van ’66 en ’67. Maar vorig jaar kreeg Adelbert Engler de uitnodiging om met deze Mustang deel te nemen aan de legendarische “Monte-Classics” !
De auto was direct een publieksmagneet omdat hij met de lederen band op de motorkap “a look alike” van Johnny’s auto is. Maar de spectaculaire rijstijl van Adelbert Engler viel ook in de smaak. Het leek wel kinderspel voor hem om de zware auto over de bergwegeltjes van de Maritieme Alpen te sturen. Niet evident, maar als je nu vandaag Adelbert in zijn kanariegele nieuwste Mustang ziet snorren, weet je dat hij dat kan. “Mister Mustang” was een animerende gast op het Icons-treffen van Vlaamse autosporticonen.(Walter Rombauts/Foto's:Icons-of-Elegance)
|