Hoewel zijn “Abarth Works Museum” in Lier mag worden beschouwd als zijn levenswerk, is Guy Moerenhout ook conservator van een rallytijdperk dat zijn gelijke niet heeft. Dat speelde zich af in een periode waarin BRC en BASC organisatorisch onderling, maar beiden ook met de Sportcommissie van de Koninklijke Automobielclub van België in dispuut gingen.
De verste “officiële” deelname in de archieven aan een rally, de Antwerpen-Liège-Antwerpen in 1975, staat genoteerd met een BMW en Leo Willekens als vakkundig navigator. Het duo eindigde zevende. Na verschillende merken te hebben gereden geraakte de vooral op tuning ingestelde rallypiloot in de ban van Italiaanse verleiders, Fiat’s, Abarth’s, Lancia’s en recent ook van Lada…
Dat merk werd in 1966 door Fiat via een joint/venture aan de Russische regering overgedragen en beleeft nu onder impuls van Renault een heuse wederopstanding. Zo zette Guy Moerenhout in de jongste Boucles de Bastogne drie Lada’s in. Lada die afstamt van de Fiat 124 uit 1966.
Maar de kroon op een heel leven van inzet voor de rallysport in het bijzonder, blijft toch zijn Guy Moerenhout Racing Team, waarin Abarth voor altijd een synoniem van zijn klinkende naam is geworden. Op deze Oldtimerbeurs, meer bepaald op het forum van “Icons” stelt Guy een Fiat 131 Abarth tentoon.
Zijn meest opgemerkte deelname is evenwel de Historic Targa Florio Rally vorig jaar met de Fiat Abarth 750 GT Record Monza. Het 72 km lange bergcircuit op asfalt met vulkanisch stof van de altijd rokende Etna, is op zijn netvlies gebrand. In zijn geest ziet hij daarin zijn grote Abarth-voorbeelden naar de zege rijden. Hij absorbeert daarvan zoveel geestdrift dat hij zich tot een stukje van de grote Abarth-puzzel heeft opgewerkt. Hij is niet meer weg te denken in dat grote tableau. Mocht iemand dat Belgische stukje eruit nemen, zou Abarth met een akelige leemte opgeschept zitten. (Walter Rombauts/Foto:wr)
|