Er zijn rare tijden op komt. Morgen beginnen met de FP1 en FP2 de eerste vrije trainingen om de GP van Singapore F1. Een vrij nuchtere mededeling. Als ik er aan toevoeg dat eind november de start wordt gegeven van de Formula E 2019/2020 dat 14 races telt en in 4 continenten zal worden gereden, zal niemand daar lang bij stilstaan. Maar in dat door ABB-gesponsorde kampioenschap zitten kanjers van merken als...Porsche, Jaguar, Audi en Mercedes.
Met coureurs die in de F1 afgevloeid zijn maar toch nog altijd "aan een stuurtje" kunnen draaien. Formula E is een succesverhaal. Niet omdat het de elektrokoorts rond de straat-elektrische auto vergroot, maar wel omdat Formula E toekomstgericht is. De F1, waarin Mercedes sinds 2014 met de V6 Turbo Hybrid, zijn zesde titel bij de constructeurs zal binnenhalen, loopt naar zijn einde in 2020 en begint een nieuwe "toekomst" met in 2025 nieuwe motoren met interne verbranding...Waarmee Mercedes gisteren de wereld schokte door te stellen dat ze die krachtbronnen (diesel en benzine) niet verder zullen doorontwikkelen...Daarmee begint het verhaal maar pas.
Want Liberty Media, eigenaar sinds maart 2017 van de Formule 1, denkt aan "goedkopere motoren die nog meer vermogen leveren". 1200 pk ? Richting CanAm van destijds ? Maar nog steeds met interne verbranding. Dus volgens Mercedes vandaag al achterhaald verklaard. Geen enkel ingenieur binnen het team van Pat Symonds die de technische vernieuwing van de F1-motoren moet realiseren durft een waterstof-project voor te leggen. André Lotterer, driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans, zei me vorig week in een babbel dat zelfs de vermaarde 'l Automobile Club de l'Ouest - organisator sinds 1923 - het te vroeg vindt om het H2-project in te zetten. Nochtans zijn de Britten eigenlijk klaar om die auto aan de start te brengen van de 24 Uren van Le Mans in 2020.
Terwijl de F1 in 2025 verder wil doen met sterkere, eenvoudiger maar ook krachtiger motoren, wil het toeval dat China tegen diezelfde datum al 100.000 auto's op waterstof op zijn wegen wil zien. Dus die grootmacht slaat de fase van elektrische auto eigenlijk over. Of gebruikt de elektrowagen als kortstondig alternatief. Het Japanse Toyota dat 3000 waterstofauto's per jaar bouwt zal héél binnenkort die productie op 30.000 brengen. Mercedes heeft al lang een aanbod van de waterstof, Honda ook. BMW heeft nu een X5 met brandstofcell. Van Hyundai is het geweten, maar gezien hun mank lopend communicatiekanaal naar professionelen is het moeilijk om daar een duidelijk beeld van op te hangen.
Het gebruik van waterstof moet wel gezien worden in een groene sfeer. Het mag niet worden aangemaakt langs de weg van fossiele brandstoffen. Via zon-, wind- en waterslag-energie kan men tot echte groene waterstof komen. Die niet goedkoop zal zijn. In een waterstofauto zit ook geen complexe, van zeldzame aardmetalen voorziene batterij. Die is zwaar, brandgevaarlijk en beperkt oplaadbaarheid in jaren. In een voertuig op waterstof zit een brandstofcel die een elektromotor aandrijft. Hoe die werkt ga ik verder uitleggen. In ieder geval behoudt de elektromotor zijn gekend startmoment, zijnde vanaf de eerste omwenteling het maximale koppel te leveren. Straks verder. (Walter Rombauts)
|