Singapore is een crashgewaarborgde GP. Geen enkele vergissing maken in de 1403 bochten van 61 ronden in een rattenkooi is haast bovenmenselijk. Toch kon de viervoudigde Duitse wereldkampioen Sebastian Vettel na een bandenwissel van rood naar wit in de éénendertigste ronde voor startsnelste Charles Leclerc de baan opvliegen. Tot grote frustratie van de Monegask, die via de boordradio zijn woede en frustratie naar teammanager Mattio Binotto slingerde. Nauwelijks was Vettel leider of daar botsten toch Ricciardo (Renault) en Giovinazzi (Alfa Romeo) die tijdens de bandenwissels even de leiding in handen had. Singapore leverde zijn crashverzekering.
Drie ronden lang duurde het daarna om nog een bolide van de baan te krijgen. Iedereen kwam weer bijeen voor een restart. Sebastien Vettel bleef bij "groen" de baas over de sneltrein Leclerc, Verstappen, Hamilton en Bottas. Maar Leclerc bleef zagen aan de radio. "Ik ben sneller dan Sebastian". Waarop koel werd geantwoord dat hij kalm moest blijven en de auto intact aan de aankomst moest brengen. Want een dubbelslag voor Ferrari was héél belangrijk. Het is namelijk de eerste keer dat in het bestaan van de GP van Singapore een constructeur erin slaagt twee boliden op 1 en 2 te brengen.
De volgende "boem" kwam drie ronden later. Russell en Grosjean. Gele vlag, safetycar, vier ronden lang. Weer verzamelen geblazen voor een nieuwe restart. Weer Vettel leider. Dan de volgende crash Stroll-Gasly, zonder SC. In de 44ste ronde weer geel voor Perez' Racing Point die stilviel. Weer restart en weer leidde Vettel. "Patat" in de 58ste ronde. Kimi Räikkönen... Daniil Kvyat. Opgave Fin, verder rijden voor ed rus en op het einde snelste ronde. Restart in 51ste ronde met de dreiging dat de race niet over de volle afstand zou kunnen worden uitgereden. Een F1 GP mag niet langer zijn dan twee uur. Maar Vettel zorgde voor de vierde keer voor tempo, al iets minder overtuigend onder druk gezet door ploegmaat Leclerc.
Wie dacht dat de spanning er daarmee uit was, werd verrast door Hamilton die puntenhongerig is als WK-leider en vooral die sakkerse Max Verstappen van het podium wilde houden. De Red Bull-kopman hield de vijfvoudige Britse wereldkampioen Lewis achter zich. Sebastien Vettel reed onder vuurwerk naar zijn zege. De eerste sinds 392 dagen... 268.000 toeschouwers deden het surrealistische nachtdecor daveren. Toto Wolff van Mercedes maakt zich enigszins zorgen. Singapore, de derde opeenvolgende zege van een Ferrari. Volgende week is er de GP van Rusland in Sochi, vijftiende GP in de reeks van 21. Lewis wil stilaan zijn zesde wereldtitel veilig stellen. (Walter Rombauts)
1. Sebastian Vettel (Ferrari) 309,453 km in 1 uur 58'33"667 - 156,604 km/h gemiddeld
2. Charles Leclerc (Ferrari) + 2",641
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 3"821
4. Lewis Hamilton (Mercedes) + 4"608
5. Valtteri Bottas (Mercedes) + 6"119
WK-stand piloten:
1. Hamilton 296 punten
2. Bottas 231
3. Leclerc/Verstappen 200
5. Vettel 194
WK-stand Constructeurs
1. Mercedes 505 punten
2. Ferrari 351
3. Red Bull-Honda 266
|