In 1769 kon men met de "fardier" van de Fransman Nicolas Cugnot spreken van een eerste "automobiel", uit het Grieks vertaald "zelfbeweger". Natuurlijk was de zeilwagen van Simon Stevin in de jaren 1500 al een eerdere zelfbeweger...als er wind was, veel wind was, want het vierwielige ding woog nogal wat. Na de stoommachine kwam er op gebied van auto de elektrische auto. De meeste pionierconstructeurs pakten er mee uit en ook de eerste Porsche - de Löhner Porsche - was een elektrische.
Omdat Gottlieb Daimler en Carl Benz in 1896 de motor met inwendige verbranding uitgevonden hadden, kunnen we nu gemakshalve van 125 jaar "auto" spreken. Na deze toch lange tijd bevindt de emotionele auto zoals we die hebben mogen beleven terug in het jaar "0". Geen enkele constructeur weet naar de nabije toekomst toe van wat hout pijlen maken. De teloorgang van het Westen en zijn Westerse autonijverheid is vandaag een feit. En de patstelling in de wereld komt an een heel andere hoek dan verwacht. Met name van de Artificiële Intelligentie....
Google wil zelf niet echt een auto maken. Maar via Waymo zouden ze wel hun software voor de zelfrijdende auto aan de man willen brengen. Nu Fiat-Chrysler-Peugeot-Citroën-Opel samenklissen uit radeloosheid, kan het ook met andere merken. Mercedes en BMW kochten lang geleden al aandelen in Tesla om iets van diens "know how" te vernemen. Elon Musk is mogelijk een fantast, verdient nog niet veel geld, maar maakt in Fremont in Californië via duizenden knalrode robotten 100.000 Tesla's 3 per kwartaal. De montagehall beslaat 50 Hectaren en de medewerkers die er nog lopen zijn allen in het zwart gekleed. Symbolisch om de "begraving" van de diesel- en benzinemotoren te syboliseren. Musk gaat zelfs zover dat hij een religieus karakter aan zijn onderneming. Aan de ingang hangt een gigantische slogan: "Accelerate the world's transition to sustainable Energy" (De overgang van de Wereld naar duurzame Energie"....
Op dit eigenste moment denken de Duitse autobouwers Mercedes, VW en BMW eraan samen te spannen om een zelfrijdende auto te concretiseren. Volgens analisten is Waymo (van Google dus) 250 miljard dollar als marktwaarde waar. Dat is Daimler, BMW en VW tesamen. Bovendien rijden er honderden zelfrijdende auto's "in de tuinen van Google" die slechts om de 18.000 km een menselijke ingreep eisen. In de proeftuinen van BMW moet al na 65 km worden ingegrepen.
Het is de bedoeling van de software-giganten de vooral Westerse autoindustrie op de knieën te krijgen opdat ze hun technologie zouden moeten aankopen. Het is moeilijk te geloven, maar dit jaar "0" van een emotieloze is zéér nakend. Is het niet 2020, dan is het in 2021 (waarin de F1 nog altijd met die ouwe rommel rijdt). Renault brengt volgend jaar al een elektrische auto voor €10.000 op de markt...(wordt vervolgd) (Walter Rombauts)
|