De vriendelijke, onderschatte, maar tegelijk foutenrijke Romain Grosjean had beter stierenvechter geworden dan autocoureur. De tweede vrije oefeningen ging de Fransman toch weer uit de baan in "Esses" en blokkeerde met een rode vlag de FP2 voor tien minuten. De Haas-Ferrari was fel beschadigd aan de neus - plastiek en onbeduidend - maar ook de voorophanging werd genoegzaam beschadigd. Hoe Haas dat blijft nemen van Grosjean begrijpt geen mens ? Het was met 15°C en nattigheid niet echt leuk in Austin.
Na tien minuten hernam de FP2 en werd als in een ballet een bandenshow opgevoerd. Lichtvoetig, wat steviger tot betoverende bewegingen. Tot die Lewis Hamilton na 45' - de helft van de vrije training - een kanontijd neerzette van 1'33"232, op softs natuurlijk. Maar niemand verbeterde hem. Iedereen berustte ook. Zelfs na een uur "tuffen" op hards, mediums en softs, gaf iedereen het op. Met nog een half uur te toeren zette de teams in op de zogenaamde "race-conditions", meestal met volle tanks en dus zwaar, en Lewis zette daarin een tijd die boven iedereen uitstak: 1'39"7. Zelfs Charles Leclerc meldde langs de radio dat "hij zoiets onmogelijk kon waarmaken".
Dat duidt op een banden- en voetenspel waarin Lewis Hamilton zich steeds groter toont. Een beetje als Senna. Een grootmeester, getooid met een niet altijd aangenaam kapsel, tatouages en oorbelen, kruisjes, ringen en dies meer. Maar daarom niet minder diep menselijk. En perfectionist. Op het laatst van de FP2 ging hij twee keer buiten de baan. In de race zou dat een bestraffing met zich brengen. De stewards hebben immers aangekondigd dat "binnen het tracé blijven" vanaf nu nauwlettend zou gevolgd worden. Terecht. Lewis zal het ook proberen. Morgen FP3 voor de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)
FP2:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'33"232
2. Charles Leclerc (Ferrari) 1'33"533
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'33"547
4. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'33"890
5. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'34"045
|