Een kruiwagen papier is niet genoeg om de GP van Amerika in al zijn facetten te beschrijven. Polesitter Valtteri Bottas was snelst weg, met in zijn schaduw na de eerste bocht...Max Verstappen ! De Fin leidde solied, maar toch was de lucht vol bedreigingen door Hamilton, Leclerc en Norris. In het startgewoel tikten Carlos Sainz en Alex Albon elkaar aan en de nieuwe Red Bull-rijder kon naar de pits om een nieuwe neus. Hij kon achteraan aan een indrukwekkende inhaalrace beginnen die hem de vijfde plaats opbracht en naar mijn gevoel de titel van "Driver of the Day".
Voor Sebastien Vettel (Ferrari) was de start slecht. Hij kon niet tegen het jonge geweld van ploegmaat Leclerc en ook dat van Lando Norris op. Als zevende brak hij op de curbstones in sector 2 ook nog de rechter-achterophanging van de Ferrari. Vettel was out, zero punten en opnieuw voorbij gestoken door Max Verstappen in de WK-stand.
Bandenwissels, de ene al slimmer dan de ander maakte de GP tot een ongemeen kijkspel. Zelfs in die mate dat Lewis Hamilton, wat futloos vanuit vijfde positie gestart, de leiding in handen nam en op een overwinning afstevende. Maar Bottas replikeerde met een nieuw stel mediums en kwam terug op Hamilton. Die bleef Bottas van zich afhouden tot zijn banden duidelijk minder waard werden. In de 52ste van 56 ronden "wipte" Bottas opnieuw over Hamilton en reed naar een zege. Hamilton scheen zich te schikken.
Toch kwam er nog een apart duel. In zijn spiegels zag hij Max Verstappen - en dat rond Haloweentime - die met zevenmijlsbanden dichter en dichter kwam en de dan al zesvoudige wereldkampioen wilde voorbij rijden. Zover kwam het net niet. Kevin Magnussen was zo vriendelijk in de laatste twee ronden nog een gele vlag uit te lokken door een stomme "sortie".
Concluderend was Bottas groot, Verstappen groots en Hamilton natuurlijk grootser dan iedereen. Als pleister op het houten been haalde Charles Leclerc nog rode, zachtste banden om de snelste ronde en één WK-punt te scoren. Ferrari stond plots weer nergens meer. Het WK F1 is gespeeld. Volgende GP is die van Brazilië op Interlagos, waar de geest van Senna rondwaart. Hij herinnert eraan dat in contradictie met het gezegde de afwezigen ook groots zijn. Zoals Michaël Schumacher, die zeven titels bijeen reed.
Of Hamilton dat ook wil/kan doen is vanaf nu een open vraag. Want volgend jaar wordt de laatste keer F1 gereden zoals in 1950 historisch is begonnen. De V6 Turbo Hybrid-motoren die in 2014 in gebruik werden genomen blijven dienen tot 2025. Mercedes is sinds 2014 nu al de zesde keer wereldkampioen bij de constructeurs. Gaat Daimler die intentie voortzetten, of accenten in de Formula E leggen. Onder druk van China, lees: Geely, kunnen bij Daimler-Benz rare beslissingen vallen. De Chinezen hebben 10% in Daimler, hebben de Smartafdeling overgekocht en tot overmaat van ramp dreigt de milieu-religie alle motoren met interne verbranding tot schroot te veroordelen.
Ook die aspecten beïnvloeden het aanwezig zijn iin de F1. Dat het maximum jaarbudget vanaf 2021 "maar" 175 miljoen dollar mag bedragen is een goede verdienste van Liberty Media, de nieuwe eigenaars sinds maart 2017. Of de "nieuwe auto's" dat ook zullen zijn is de vraag. Maar één ding is zeker. De puristen zijn allemaal zeventig jaar, gepensioneerd, dood, vergeten of hebben hun leven voltooid. De generatiewissel van de ouderen naar de jongeren (Verstappen, Albon, Norris, Sainz, Leclerc) die we vandaag in Austin hebben gezien is voer voor een nieuwe autosportwereld voor de jonge mensen. Die gaan alles wat komt aanvoelen alsof het nooit anders is geweest. (Walter Rombauts)
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 306,320 km in 1 uur 33'55"653 / 195,67 km/h gemiddelde snelheid
2. Lewis Hamilton (Mercedes) + 4"148
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 5"002
4. Charles Leclerc (Ferrari) + 52"239
5. Alex Albon (Red Bull-Honda) + 1'18"038
De WK-stand
1. Hamilton 381
2. Bottas 314
3. Leclerc 249
4. Verstappen 235
5. Vettel 230
|