Peugeot heeft vandaag bekend gemaakt dat de vijf gefusioneerde merken Fiat Chrysler, Opel en Citroën de overkoepelende naam "Stellantis" krijgen. Zoiets moet ongeveer "belichtende sterren" betekenen als hun persberichten bekijken. Je kan het vandaag niet zo gek bedenken. In de Formule 1 laat Mercedes toe onder druk van Hamilton hun zilverpijlen zwart te schilderen. "Racing Point" kopieert de Mercedessen van 2019 en Renault dient daartegen terecht klacht in. Fernando Alonso keert volgend jaar terug bij het Franse merk, minstens een publiciteitstunt. Of de Spanjaard terug vooraan zal rijden is een andere vraag. Hij is 39 en vooraan krioelt het van de pubers. Zelfs Max Verstappen moet al wat angst krijgen op zijn 22ste, want die Lando Norris(-en) en andere Georges Russell's zijn net als Carlos Sainz jr bliksemsnel.
Op Opel na zijn in "Stellantis" zowat de meest populaire merken vertegenwoordigt. Vroegere klasbak Peugeot geeft al lang niet meer het vertrouwen dat het merk eerder als waarborg had. Sinds ze schuldvrije klanten op de zwarte lijst van de Nationale Bank lieten zetten is ook hun "belichtende ster" gaan tanen. Waar is de tijd dat ze in Indianapolis wonnen, de 24 Uren van Le Mans op hun rijke palmares zetten. Waar is de tijd dat alle modellen tijdens de 21.000 km lange woestijnrit "La Piste des Lions" doorstonden en een defect achterlicht de grootste schade was. Die tijden zijn voorbij.
Met gratis geld heeft Elon Musk een schuldenberg opgebouwd die hoger is dan de Mount Everest. Tegelijk heeft hij als autoconstructeur VW en Toyota voorbij gestoken. VW dat nog altijd - onterecht - gebukt gaat onder het zogenaamde dieselschandaal. Covid 19 heeft de wereld veranderd in een narcistische clowneske en zéér gevaarlijke planeet. Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Waar zwarte Mercedessen wellicht de wet zullen spellen. Ook voor WO II deden ze dat. Maar toen stond er een hakenkruis op. Photoshop heeft dat in de archieven verwijderd.
Het Sterrenlicht uit Stuttgart, zes keer wereldkampioen sinds in 2014 de 1,6 V6 Turbo Hybrid's in gebruik kwamen, krijgt het moeilijk. Net als andere merken, o.a. BMW, zullen ze hun software voor hun elektrische wagens bij...Tesla, Apple, Google, Nippon Denso of andere Bosch-es moeten gaan bedelen. Want gezien het fysieke goud bijna op is - nu €51.000 voor 1 kilogram - is er een geografische aardverschuiving. China delft de zeldzame materialen die nodig zijn in de batterijen...Om het terug op de autosport te brengen, de ongemeen boeiende Formula E, waarin André Lotterer voor Porsche schittert, krijgt onrustwekkende signalen over de batterij-recycling...
En vanuit het International Space Station (ISS) zien de astronauten 8 miljard wezens over die kleine bol lopen, rijden en vliegen. Ze zien het in lichtjaren, zelfs de snelheid van het licht kan de waarheid dat we met tevelen zijn niet bovengronds brengen. Dan maar Covid 19 zijn werk laten doen. Hoewel in de USA een "beloftevol" vaccin is gevonden. Dus kunnen we op naar 9 miljard aardbewoners. Waren het maar allemaal "aardige" bewoners, dan moesten er geen rare namen als "Stellantis" uit de duim worden gezogen om uiteindelijk stomme auto's te benoemen. Over 130 jaar genomen heeft de "automobile" ons welvaart gebracht die nu in kommer en kwel dreigt te eindigen. De auto is een ingewikkelde machine gebleven waarvoor veel mensen niet over de intelligentie beschikken hem juist te gebruiken. De zelfrijdende auto kan misschien die kloof overbruggen. Robotiek, A.I., zal het van de manke mens winnen. (Walter Rombauts)
|