Bruutweg genomen zijn de twee zwarte sterrenspoken van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas één seonde sneller dan "de rest". Deze overigen werden zelfs door een speaker als marginalen bestempeld. Dat is erover. Want zondag kunnen de zwarte sterren - de auto's dus - héél veel last ondervinden doordat een machtig speler mee de hand heeft in winst of verlies: bandenleverancier Pirelli die zich suf denkt om in Sliverstone 2 een ramp zoals vorige week (Bottas, Hamilton, Sainz...) te voorkomen. Dus toch beter voorzichtig zijn. En al rijdt Max Verstappen vandaag pas de vierde tijd, Adrien Newey zal aerodynamische witte konijnen trachten te toveren om die Red Bull-Honda vooraan te krijgen. Want het is nu zeker, Honda nadert de 761 kW (1036 pk) waarover Mercedes vorige race zou hebben beschikt. Even aanstippen dat Racing Point met Stroll en Hülkenberg zich in de voorste gelederen mengen. De fikse boete van €400.000 (in vorige bijdrage foutief in dollar gezet...) is voor teameigenaar vader Stroll wat zakgeld dat hij kwijt is. Zo is dat in de F1.
Dus de motor is het niet meer, nu weer wel de aerodynamica... Maar er is meer. Het Dual Axle System waarover Mercedes beschikt en dat de voorwielgeometrie (de vijf wielhoeken, camber, caster, too-in, too-out en de kingpin-inclinaision) in combinatie met snelheid en stuurhoek aanpast, legt het volle gewicht in de schaal. Hoewel de twee bandenincidenten vorige week dan weer niet mochten zijn gebeurd. Want de sleet zou, als de banden exact parallel lopen op de rechte lijnen, dus minder weerstand en minder slijtage moeten hebben. Morgen is er de FP3 en de kwalificaties...dreigend monotoon. En voor we het vergeten, Antonio Giovinazzi kreeg zijn auto terug van Robert Kubica. Hij finishte 20ste, tevens een rode vlag uitlokkend. Einde sessie. (Walter Rombauts)
FP2:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'25"606
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'25"782
3. Daniël Ricciardo (Renault) 1'26"421
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'26"437
5. Lance Stroll (Racing Point) 1'26"501
|