Terwijl het Salon van Frankfurt weer zal bulken van de paardenkrachten, is er achterliggend een nieuw boeiend gevecht te zien tussen Renault en Volkswagen waarvan de inzet de eenvoudige auto is.Ook Toyota werkt aan een concept van basismobiliteit. Autoverkopers aller merken rapporteren aan hun bazen dat contracten gemist worden omdat de klant vindt dat de goed uitgeruste, mooie vierwieler te ingewikkeld is aan elektronica, teveel snufjes heeft waardoor het ding aan de essentie voorbij gaat, met name probleemloos, plezant en veilig "autoën" zoals in de Winkler Prinz van na WO II "autorijden" nog te lezen stond.
Hoeft het gezegd dat Renault's Logan (Dacia) een stok in het hoenderhok gooide ? De bij ons net geen 9.000 kostende "traction" gaat van de hand als broodjes. Autobouwers beginnen te beseffen dat ze een groeiende groep potentiële kopers mislopen, een groep die door de concrete vergrijzing steeds zal groeien. Heuse ingewikkeldheid is aan de Senioren niet meer besteed. Het schrikt hun af. Nu ook VW de "anti-Logan" wil concipiëren en zo snel mogelijk bouwen, wordt het ernst. Renault die al een contract had met Mahindra in Indië, heeft er volgens big-boss Carlos Ghosn, al een nieuw contract op stapel staan met Bajaj. Die Indische samenwerking zou ertoe lijden dat binnenkort een auto voor 3.000 § zou kunnen worden aangeboden...Doorgedacht komen we dicht in de buurt van het oude Japanse idee van de "wegwerpauto". Autootje kopen, rijden, weggooien en een nieuwe.
De hele zaak moet zeer ernstig worden genomen. Renault heeft recent een nieuw design centrum geopend in Bombay. De officiële naam is "Renault Design India". Op dit ogenblik werken er 6 personen, waarvan 5 Indiërs. De Franse constructeur is ter plaatse een zoektocht begonnen naar designers van hoge kwaliteit door een wedstrijd uit te schrijven die "IndDesign" heet en cracks moet selecteren. Het "satelliet"-centrum van Bombay is niet van gisteren. Het werkt eigenlijk twee jaar en het concept "Logan Steppe" dat op het Salon van Genève 2006 en het "MMI" (Man Machine Interface" (Salon Parijs 2006 en Genève 2007). De bedoeling is natuurlijk die gigantische, voor ons vrij onbekende markt, die Indië is, in te ontsluiten en in te palmen. VW wil terug naar de basis van waarop hun succes is gelanceerd: de VW Kever in zijn oervorm. Niet als model, wel als concept-in-eenvoud. Op het volgend Salon van Frankfurt zullen we daarvan een illustratie zien.
Renault staat het verst in India. Dit immense land telt een hoog intellect en exporteert dat met graagte naar onze streken vermits bij ons de vacatures voor hooggeschoolden niet meer ingevuld raken. Vooral in de telecomsector dan. De Indiërs zijn evenmin als de Chinezen vies van vooruitgang. Niet voor niets is getracht de Indiër Narain Karthikeyan met opleiding "business management" de F1 te loodsen. Om vele redenen is de poging niet geslaagd. Maar men moet niet twijfelen dat Indië maar al te graag een GP zou organiseren. Waarbij Renault aldaar direct kind aan huis zal zijn. Wie weet met eerst de "World Series"...in Bombay !? (wr)