"Monaco is te smal om met de nu grotere F1's in te halen. De infrastructuur aan hotels, restaurants, parkings voor teams- en toeschouwers zijn te klein en een onvoldoende. Kortom, alle redenen zijn goed opdat Liberty Media zich van de GP van Monaco op hun kalender zou kunnen ontdoen. CEO Stefano Domenicali (ex-Ferrar-boy) onderstreepte dit alles nog eens de voorbije dagen. Uiteraard in opdracht va F1-eigenaars Liberty Media die show, kermis en dollars boven iedere historische waarde stellen. Monaco is een antikwiteit. In het Midden-Oosten kunnen ze meer dollars rapen dan in het slechts 0,8 km² grote Prinsdom dat tegen een rots boven de Middellandse zee is geplakt.
Daarover zal het voortbestaan van de meest moeilijke, de meest adrenaline-opwekkende Grand Prix van het hele seizoen gaan. Dat TAG-Heuer daar ook aanwezig is als sponsor terwijl de F1 Rolex-verslaafd is, is een pietluttig detail. Voorzitter van de "l'Automoble Club de Monaco", Michaël Boeri, onderhandelt keihard met Liberty Media voor het voortbestaan van de race die in 1929 voor het eerst werd gehouden.
Met auto's die als mammoeten door de smalle straatjes raasden. Voor WOII knalden daar de Mercedes-Benz van Chiron, de Auto Union van Rudolf Carraciola en andere dinosauriërs als Bernd Rosemeyer, ze botsten evengoed op elkaar, crashten in "St.Devote", slipten dwars in Mirabeau, kortom als die "monsters" van auto"s langs het Hotel de Paris en langsheen het Casino de bult naar beneden, naar de Virage du Tabac, de tunnel en de toen nog echte haarspeld van de "Gazometers" konden nemen, dan kunnen dat de hedendaagse "vis-noch-vlees" karretjes, met interne verbranding en ook nog wat batterijgedoe en energierecuperatie dat ook.
De coureurs - waarvan de meesten in Monaco wonen - moeten als enige grote moeilijkheid super geconcentreerd zijn. Monaco vergeeft niet de minste verstrooidheid, noch vermoeidheid, gunt geen honderdste van een seconde rust. Toen de race nog over 100 ronden werd gereden hebben de grootsten die harde wet ondervonden. Het is Ayrton Senna overkomen, op weg naar een zekere zege. Plots boem-bang, tegen de rail. Gedaan. Het is viervoudig wereldkampioen Jack Brabham overkomen, ook al uitkijkend naar een niet te missen zege. In de jaren '50 had Alberto Ascari veel geluk toen hij de zee in vloog. De redders waren er direct bij. Honderden van deze anekdotes kunnen worden opgesomd. Straks om 14 uur onze tijd beginnen de eerste vrije trainingen voor wat de 79ste GP van Monaco wordt. Vorig jaar reed Charles Leclerc de "pole" maar Max Verstappen won. Geniet straks als de baancommissarissen de adrenaline van de baan moeten vegen. (Walter Rombauts)
|