De Formule 1 zal moeten dulden dat er minstens evenveel aandacht gaat naar de 24 Uren van Le Mans, nu zaterdag en zondag. Op de testdag van gisteren spelde Toyota GR010 Hybrid met het nummer 7 de wet. De piloten Conway, Kobayaschi en Lopez persten er 3'31"628 uit over het 13,626 km lange circuit. De Amerikaanse Glickenhauser snoepte de tweede plaats af van de tweede Toyota met 3'31"735. Vooral "ancien" in La Sarthe, Romain Dumas liet zijn ploegmaats Derani en Pla zien hoe je dat doet.
Met Glickenhauser krijgen de LMH (Le Mans Hypercars) een duidelijker beeld, maar het is en blijft tot volgend jaar wachten op de Peugeot en de Porsche die Toyota echt zullen bedreigen. Natuurlijk mogen we ook Alpine niet vergeten. De auto gaf vorig jaar meer dan een betrouwbare indruk en de huidige A 480-Gibson oogt op 12 juni naar een podiumplaats algemeen. Met Lapierre, Negrão en Vaxivière als coureurs. Het hele voornoemde groepje wordt op zich nog eens bedreigd door een legertje LMP2-auto's waarvan gisteren een Oreca-Gibson #22 in 3'32"099 de snelste was.
Tot slot is er nog de LMGTE Pro waarin de Chevrolet #64 met 3'54"001 snelst was. In deze catergorie zal onze landgenoot Laurens Vanthoor, fabrieksrijder bij Porsche, behoudens pech zeker potten breken. In de LMGTE Am-klasse uiteindelijk, was het een Ferrari 488 GTE #57 die met 3'54"827 bovenaan de tabellen staat. (wr)
|