Volgens de heren Derek Warwick, ex-F1 coureur, Gerd Ennser, Nish Shetty en Matt Selley, die samen de "jury" vormden tijdens de GP van Singapore, heeft winnaar Sergio in de drie safety car-fases telkens een fout begaan. Maar ze beperkten hun oordeel tot een tijdstraf van 5". Anders was de Mexicaan zijn zege kwijt geweest aan Charles Leclerc. Ferrari was er overigens als de kippen bij om driemaal 5" aangerekend te zien. Maar het FIA-gezelschap schold twee-derde van de zware zondenval van Perez kwijt. Hij kreeg een reprimande, twee strafpunten op zijn licentie. En dat was het.
Wat had Sergio Perez zo verkeerd gedaan ? Wel, tussen bocht 13 en 14 was hij zo dwaas geweest meer dan tien wagenlengtes achter de SC te gaan rijden. Dat is in strijd met het reglement. De Safety Car werd bestuurd door Bernd Maylander die het tempo bepaalt. Nu rijdt hij eens te traag, waardoor de coureurs hun banden niet op temperatuur kunnen houden. Dan gaat hij weer iets te snel zodat het treintje achter hem weer wat uitrekt... Zo ging dat drie keer gisteren in Singapore, naast de Virtuele Safety Car die eigenlijk te pas en te onpas wordt getoond. Al die factoren verminken de race op zich. Om over de gele vlaggen nog te zwijgen.
Sergio Perez won in stijl ! Daarna moest hij over zijn wangedrag in verband met de safety car zich gaan verantwoorden bij het hoger genoemd gezelschap. Pas redelijk laat in de avond maakten ze hun verdict bekend: Perez bleef winnaar maar kreeg een straf van 5", de reprimande en de strafpunten op zijn licentie. Op zich is het een schandelijke gang van zaken. Wat Perez "misdeed" is als fout zijnde verwaarloosbaar. Nog onheuser is dat de jury, waarvan bij mijn weten alleen Derek Warwick recht van spreken heeft, dit niet tijdens de race beslisten maar pas laat in de avond.
Als de nieuwe President van de FIA, Place de la Concorde 8 in Parijs, "een missie" heeft is hem geraden schoon schip te maken met de arrogantie van FIA-medewerkers die mijlenver van het echte werk - een racewagen besturen - afstaan. De meesten doen die functie vrijwillig, om important te zijn, een semi-luxeleventje te onderhouden en nu en dan eens "Chez Maximes", achter de hoek van de FIA in Parijs, te mogen tafelen. Het is hun gegund, maar dat ze aub de coureurs niet mis behandelen. Sinds Liberty Media in maart 2017 de macht overnam is de F1 precies een strafkolonie geworden.
Gridstraffen, tijdstraffen, het lijkt wel of het Vichy-regime uit WO II in Parijs opnieuw is geïnstalleerd. De gezellige, overleden oud-president Jean-Marie Balestre zou er veel over hebben kunnen vertellen. Tot zelfs Max Mosley, voorganger van Jean Todt, was niet vies van nazispelletjes. Althans zo heeft het internet het getoond. Dat kunnen we Mohammed Ben Sulayem, de nieuwste president, niet aanrekenen. Wel mag hem het afdanken van een sublieme FIA-vakman Peter Bayer worden verweten ten gunste van Shaila-Ann Rao die nu in zijn binnenste kring functioneert.
De F1 glijdt af van Europa, richting Azië, Amerika en de Emiraten. Maar dat is onomkeerbaar. Liberty Media wordt mettertijd baas over de FIA... Dat zal F1 CEO Stefano Domenicali ten stelligste ontkennen tot het niet meer te ontkennen valt. De F1 wordt geAmerikaniseerd. Volgend jaar Casino Las Vegas erbij, volgende zondag Suzuka in Japan. De 70 mooiste jaren uit de hele geschiedenis, in en buiten de autosport zijn voorbij. Onbekende krachten scheppen een nieuw wereldbeeld, weg van stijl. (Walter Rombauts)
|