Volgens het rapport van de FIA zou de budgetoverschrijding met $7,2 miljoen of zo'n 5% bovenop de $145.000.000 die voor 2021 was ingesteld voor iedereen "een kleine" inbreuk zijn geweest. Team principal van Red Bull liet uitschijnen dat het te wijten was aan de gratisch lunches die de 1000 medewerkers in Engeland krijgen, een vergeten post dus. Anderzijds kwam dan weer topingenieur Adrian Newey in beeld rond de vraag of die voor eigen rekening werkt ofwel op de loonlijst staat van Red Bull. In ieder geval is 7,2 dollar erover niet niks. En gezien het bedrog dat in de laatste race van 2021 is gebeurd ten nadele van Lewis Hamilton als coureur - Mercedes behaalde wel zijn achtste titel sinds 2014 - is de woede ronduit daarrond niet bekoeld.
Met het naar de GP van USA te kabbelen volgende zondag in Austin, vraagt iedereen zich af welke straffen de FIA voor Red Bull in petto heeft. Christian Horner die Sebastien Vettel vier keer wereldkampioen zag worden sinds 2007 in zijn Red Bull, is geen doetje. Maar dat is Toto Wolff ook niet. Die heeft al gewaarschuwd naar de FIA toe dat als er niet snel zware sancties worden getroffen tegen Red Bull en Aston Martin (die iets minder heeft gezondigd) Mercedes het budgetplafond op zijn beurt en bij wijze van contestatieook gaat overschrijden.
Volgens Toto Wolff kan dit allemaal straffeloos en kan je met $7,2 miljoen méér, heel wat aan de auto verbeteren. Het is een eerste serieuze krachtmeting voor de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem. De "Fédération Internationale de l'Automobile" lijkt in beslissingsrecht en het toepassen van reglementen wat af te kalven. Recent voorbeeed is nog het takelwagen-incident in Japan waar Pierre Gasly zou kunnen de dood ingereden zijn zoals Jules Bianchi in 2014 in datzelfde Suzuka. Misschien eerder die zaken oplossen dan een verbod op het dragen van kleine juweeltjes streng te handhaven. (Walter Rombauts)
|