Op het nu aan gang zijnde Autosalon van Parijs gaan meer en meer bezorgde stemmen op van meerdere merken - o.a. Toyota en Stellantis - rondom de elektrische auto, afgekort "EV". De nu gefabriceerde EV's richten zich vooral naar de hogere klasse en zijn gemakkelijk als firmawagens te verantwoorden. Maar voor de modale automobilist blijft de gemiddelde aankoopprijs te hoog en bovendien vreest hij - terecht - de ongemakken wegens het ontbreken van een evenwichtige laadstructuur. Ondertussen komen meerdere Chinese EV's zich aandienen op de Europese markt, vaak tegen een aantrekkelijke prijs. In die mate zelfs dat kan worden afgevraagd of het geen dumpingprijzen zijn...? Om nadien als het merk zoals bijvoorbeeld BYB nu recent ingeburgerd geraakt waarna de prijs wordt verhoogd.
Mocht stilaan blijken dat de middenklasse zich geen nieuwe auto meer kan veroorloven wegens te duur, te ingewikkeld in gebruik, dan dreigen de huidige automobilisten langer met hun auto te zullen rijden. Met een verbrandingsmotor die volgens Europa vanaf 2035 verboden is in de autoverkoop. Als Europa die dure, ingewikkelde techniek aan zijn burgers blijft opdringen, kan dat een directe repercutie hebben op de huidige autoproductie. Carlos Tavares, CEO van het in 2021 opgerichte Stellantis dat 13 merken verenigt, zei in een druk bijgewoonde persconferentie dat als de Europese markt van 13 naar 10 miljoen exemplaren zakt, het niet ondenkbaar is dat een tien tot vijftiental autofabrieken zullen moeten sluiten.
Voor de 282.000 werknemers die alleen Stellantis al heeft, vermeerderd met alle andere merken, zou dat een sociaal bloedbad inleiden dat zijn weerga in de autogeschiedenis niet kent. Het chiptekort, de run naar zeldzame aardmetalen die nodig zijn voor de batterijen, en daar bovenop nog eens de oprukkende horde aan Chinese - goedkope - EV's is momenteel een bedreiging voor de hele wereld. Waarbij de politici vergeten dat als alle Otto- en Dieselmotoren héél binnenkort op synthetische brandstof zullen draaien, met uitstoot ZERO, de hele geforceerde elektrificatie een maat voor niets is geweest. Waterstof maakt nu al zijn opwachting. Hyundai, Toyota, BMW, Mercedes en andere Mazda's kunnen u nu direct een H2-auto verkopen. Alleen blijft de bevoorradingsketen, net als elektrisch, het heikele punt. Mensen weten vandaag niet meer welke auto ze moeten kopen en blijven dus bij hun "oude" die van gemiddeld 12 naar mogelijk 20 jaar dienst zal doen. Mensen willen geen EV, dat is in Parijs wel duidelijk geworden. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
|