Morgenochtend worden de eerste vrije trainingen om de GP van Bahrein gereden. Dan is de speeltijd voorbij, stokken de roddels, speculaties en zelfs fake-news wordt de kop ingedrukt door de realiteit die op de 5,412 km lange woestijnpiste te zien zal zijn. Max Verstappen is de uitgesproken favoriet op de zege maar ook voornaamste kandidaat om voor de tweede keer helemaal clean, en een derde keer door de wrange smaak van 2021 wereldkampioenschap, zich in de geschiedenisboeken verder te manifesteren.
De rest rijdt er niet voor spek en bonen bij, maar het is duidelijk dat Red Bull de voornaamste is om opnieuw wereldkampioen bij de Constructeurs te worden. Er is natuurlijk Ferrari, Mercedes, Alpha Tauri met rookie Nyck De Vries, geen halve maar een hele Hollander, die op het scherp van de snede zullen vechten om Max het leven zuur te maken.
Maar ook Mc Laren, Alpine en "last but not least" het als het ware herboren Aston Martin dat met de AMR23 maar vooral met een verbeten matador als Fernando Alonso (41) aansluiting met de beste belooft te vinden. Alonso heeft er al 356 GP's opzitten waarin hij 2061 WK-punten verzamelde en twee wereldtitels mocht proeven. In 2005 en 2006 met Renault, met Flavio Briatore nog die voor "crashgate" zorgde (in 2008 Singapore) en heel de F1-wereld in rep en roer zette en zelf ontslagen werd bij de Franse constructeur. Die levert nu motoren aan Alpine en mocht Cadillac via GM en Andretti in de F1 komen dan zou Renault - zo wordt voorlopig beweerd - ook aan dat team krachtbronnen leveren.
Normaal gesproken rijdt de Braziliaan Felipe Drugovich, ook een rookie, in de plaats van Lance Stroll tenzij die nu plots weer helemaal zou genezen zijn van zijn polsbreuk bij het vallen met de fiets. Het wordt een interessant seizoen, 23 races plus 6 sprintraces, een uitputtingsslag voor heel het veld coureurs, ingenieurs en mecaniciens. Tegelijk steken er meer reglementaire- en politieke polemieken de kop op. Tussen de FIA en de F1 (Liberty Media) en die maken dat cultuurbotsingen zullen te zien zijn. De door de FIA gepoogde "monddoodmaking" van de piloten kruidt het seizoen nog extra. Pikant is altijd lekker. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
|