De moeilijke toeleveringen van halfgeleiders lijkt stilaan opgelost te raken, waardoor de autoverkoop in Europa opflakkert. In februari werden er 802.763 eenheden verkocht, hetzij een groei tot 11,5 %. Spanje en Italië nemen daarin het voortouw met respectievelijk + 19,2 en 17,4 % stijging t.a.v. het jaar 2022. De "Battery Electric Vehicles" (BEV) gaan er lichtjes op vooruit maar moeten het met 12,1 % toch afleggen tegenover de Hybride-auto's die 25,5 % marktaandeel veroveren in de eerste twee maanden van dit nieuwe jaar.
De verbrandingsmotoren nemen nog steeds het leeuwenaandeel van de markt in en zowel de Duitse- als de Italiaanse auto-industrie maakt er geen geheim van synthetische brandstof te verwelkomen om alle motoren met interne verbranding, Otto- en Dieselmotoren, gewoon verder te kunnen laten gebruiken en niet afgeschaft zien door Europa in 2035.
Mazda heeft recent een nog verleidelijker knipoog gegeven door een sportwagen uit te brengen met een rotary-engine (waarmee ze in 1991 de 24 Uren van Le Mans wonnen) die op waterstof rijdt, 450 pk levert en 300 km/h kan rijden. Als groene waterstof de markt mocht kunnen veroveren dan is de puur elektrische auto een maat voor niets geweest. De "EV" zal in de geschiedenisboeken verschijnen als vrucht van niet-technische maar politieke experten. (wr)
|