Adrian Newey (50) is één van de getalenteerdste designers die de F1 ooit kende. Het specifieke aan de man is dat hij zich nooit laat overhaasten. Dat Ferrari al ruim een maand geleden zijn F60 voorstelde, Toyota, Mc Laren, Renault, Williams en BMW-Sauber kort daarna, maakt op hem niet de minste indruk. Maar op 9 februari j.l; kwam wel de nieuwe Red Bull RB5 uit de stal. Een rode stier met een onzichtbare dikke buik om te winnen. Met Sebastien Vettel en Mark Webber bestaat de mogelijkheid dat Newey van Dieter Mateschits definitief onder de grote teams brengt. Met bescheidener middelen omdat de nieuwe regelmenten van 2009 iedereen met een proper blad heeft laten beginnen.
De banden zonder profiel beuken als stormrammen op de luchtmuur die zich optrekt voor de bolide. De muur wijkt niet, tenzij je hem kan slopen en de lucht als een onzichtbare wielkap over het wiel kunt geleiden. Het is dus de kunst om de rode stier een - onzichtbare maar aanwezige - dikke borst te doen opzetten zodat hij de luchtstroom wegleidt van de tollende wielen en dat ze vrijer kunnen draaien, als het ware in een vacuum. De FIA heeft daarvoor een geweldig werktuig aangereikt. Dat zit in de brede voorspoiler die gedeeltelijk, aan de uiteinden, dubbeldek is. De bovenste gedeelten ervan zijn 6 à 7° verstelbaar tijdens het rijden. Daarmee kan de coureur van in de cockpit de aerodynamische of de mechanische grip van de auto licht beïnvloeden.
Doordat de RB5 heel rank naar de achterzijde uitloopt - de zijkanten van de achtervleugel zijn ver doorgetrokken - is in profiel gezien een abstracte "druppelvorm" bereikt. Tenminste als de flapjes op de voorvleugel in hun hoogste stand staan. Deze vorm is de beste in de aerodynamika. Op gewone auto's kan hij niet echt worden toegepast omdat er vier personen, een valies, een motorcompartiment en een schoonmoeder of een hond moet meekunnen. Voor Sebastien Vettel is één enkel zitje gereserveerd. Daarmee kan hij de druppel worden die de WK-emmer doet overlopen. De "snotneus" heeft ambities en Dieter Mateschitz heeft al laten weten de titelbegeerte niet in de weg te zullen staan.
Als Honda niet door Sir Richard Branson van Virgin wordt overgenomen is de Australische biljonair eigenaar van twee van de tien teams die op de startgrid staan. Recent liet hij zich ontvallendat het beheer van de F1 toekomt aan de teams (FOTA) die het financiële risico nemen en dus niet aan de FOM (Ecclestone) en dat het logisch zou zijn als er in de nabije toekomst een machtsoverdracht zou plaatsvinden. Waarop internetster Max Mosley snel liet weten dat als de constructeurs (Red Bull wordt sinds 2007 bevoorraad met Renaultmotoren) niet akkoord gaan ze een parallel kampioenschap kunnen opzetten. "Waartegen de FIA dan zal moeten ageren", haastte Mosley nog snel om te zeggen...Spanning dus niet alleen van KERS maar ook van de "boys van de Place e la Concorde numéro 8".
Sebastien Vettel en Mark Webber zijn de twee jockey's die in 2009 enkele zege's moeten zien waar te maken voor Red Bull. Dat Vettel de jongste polesitter en winnaar (Monza 2008) is moet hem in staat stellen titularis van de tandem te worden. Beide heren worden geacht gelijk te zijn in het team en voor het team te zorgen. In de vuurlinies is zo'n dronkemanseed vlug vergeten en de 21-jarige Duitser, die zich geen afgietsel van Schumacher voelt, heeft tussen de lijnen al laten lezen dat jij deelneemt om de beste te zijn. Onder de andere groten dan zoals Hamilton, Massa, Raikkonen en Alonso's moeten we daaronder verstaan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Red Bull)