ING stopt met Renault 100 miljoen dollar te sponsoren
Het is al ruim een week bekend. Eind van dit jaar stopt de Nederlandse bank ING met het sponsoren van Renault's F1-programma. Renault zal dat voelen maar er niet direct wakker van liggen. De show must go on en dat geldt voor de hele wereld zo. Oorlog en vrede, beiden zijn even kostelijk. Wat we meemaken, banken failliet, bedriegers aan de macht, autofabrieken failliet, dat is allemaal tachtig jaar geleden al gebeurd. Het gaf toen kans aan een dictator om aan de macht te komen. Met de pret die de "menschen" vanaf 1940 tot 1945 hebben mogen meemaken. Maar eigenlijk zou je dat nog "lokaal" kunnen noemen. Nu is het "globaal", met nog een religieuze saus er bovenop. Kruitvatsaus.
Hoe fatsoenlijk is het nog om als ineenstuikende industrie nog mee te doen aan het WK F1 ? Het antwoord is duidelijk: héél fatsoenlijk. Het is de enige weg om ons te behoeden voor erger. Om te laten zien dat niet wordt geweken voor afpersing door wereldpolitieke bewegingen die trachten de klok drie eeuwen achteruit te zetten. Toen Adolf Hitler Audi en Mercedes verplichtte om een hakenkruis op hun flanken te zetten als symbool van nationale macht en trots, was het een nooit geziene vertoning toen Tazio Nuvolari in 1938 met een "simpel" Alfatje de hele machtige Duitse armada op de Nürburgring een neus zette. De "Duivel van Nantua, sneller dan zijn schaduw, triomfeerde zoals Fangio na de oorlog in 1957 zou doen met een tot Maserati 250 F omgebouwde Ferrari.
Toen het Italiaanse volkslied moest weerklinken had men het plaatje vergeten. Een nederlaag van Audi en Mercedes was niet verwacht. De zege van Alfa Romeo bracht Adolf Hitler in verveling. Onlangs werd op een persconferentie van Mercedes gevraagd of het nog fatsoenlijk was F1 te beoefenen in een dramatische tijd. Het antwoord was: ja. Dat antwoord is juist. Wie het "Mercedes House" bezoekt aan de Brusselse Zavel zal zien dat de Audi's en de Mercedessen van voor de oorlog geen hakenkruis meer dragen. Photoshop doet wonderen. Fatsoen ook. Winnen is een belangrijk onderdeel van fatsoen. De matador doet het op de stier, wat het goede symboliseert tegenover het kwade. Red Bull's baas, Dieter Mateschitz, wil dat de FOTA het haalt op de FIA. Dat de macht in handen komt van de rechtmatige eigenaars van een spektakel. In het F1-geval in handen van constructeurs als daar zijn Ferrari (altijd al aanwezig in de WK-geschiedenis), Mercedes, Toyota, Renault en Honda. Als dié machtstrijd zou mislukken - wat kan want de FIA is terecht sterk - wriemelt zich de A1 naar boven. Het landenkampioenschap van Sjeik Maktoum Hasher Al Maktoum die het in 2005 in het leven riep. Overigens volgend weekend aan bod in Gauteng. Arabië is aan zet als het Westen zijn verstand nier herwint. En niet alleen volgend weekeinde...(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)