Nikolay Fomenko wil stroomstoten geven aan FIA-GT in 2010
Volgend jaar staat eigenlijk al voor de deur. Of de FIA-GT in 2010 dan ook compleet elektrisch aangedreven auto's zal toelaten is niet in één of ander reglementspunt te vinden. Bel je daarvoor de FIA dan krijgt men daar een schok. Maar er circuleren geruchten dat een zekere Russische sportwagenbouwer met een Marussia wil meedoen in elk geval aan het FIE GT-kampioenschap. De bolide bestaat, maar een hybride en/of elektrische aandrijving is niet direct te zien. Mocht dat het geval zijn dan zal de Marussia wel een fikse gewichtshandicap moeten overwinnen om met de overeenkomstige pluimgewichten van de GT's gelijke tred te houden. Maar Russen hebben al meer verbaasd. Dus toch maar volgen want de heer Fomenko (46) weet waarover hij spreekt.
Hij reed GT van 2000 tot 2006 en was met en Porsche 996 GT3 RSR in 2004 zo succesvol dat hij kampioen werd in zijn kategorie. De auto die nu Marussia heet is uitgerust met een 3,5 liter V6 motor van Nissan en het draagvlak daarvoor is ontworpen door zijn vriend Efim Ostrovski die de Marussia ziet met Lamborghini-allures waarmee hij wil zeggen dat een productie van 2 à 3000 eenheden per jaar haalbaar moet zijn. De auto kàn uitgerust worden met een elektromotor/generator. Dat is echter een toekomstdroom omdat men er niet direct zal uitgeraken welk materiaal voor de batterij zal worden gebruikt. Lithium-Ion zou voor de hand liggen, maar mits nog enig geduld komen er nog betere materialen. Bovendien zal men batterijen iedere gewenste vorm kunnen laten aannemen waardoor het blokachtige design van vele elektrische auto's zal verdwijnen en elegantie in de plaats zal toveren. Nikolay Fomenko moet ernstig worden genomen. Maar de ambities om de FIA-GT stroomstoten te leveren lijkt ons zéér voorbarig. Niemand is er klaar voor. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nikolay Fomenko)