Het succes van races voor historische auto's is niet nieuw. Zowel in rally's als op het circuit stijgt de belangstelling voor de racende oudjes nog steeds. Er is ook een onwaarschijnlijk grote markt ontstaan voor al dan niet originele wisselstukken. Want ook oudjes maken nog wel eens een slippertje. Om al die redenen heeft dat de Koninklijke Automobiel Club van België ertoe aangezet om het bestaande B.R.A.V.O.-kampioenschap onder de nieuwe naam "Belgian Historic Cup" te erkennen als een Nationale Cup. Het feit dat de RACB de Royal Motor Union de Liège heeft overgenomen kan niet vreemd zijn aan die beslissing. Volgend jaar, zo heet het, zal de legendarische rally "Liège-Rome-Liège" opnieuw worden georganiseerd. Voor Historic Cars dan en als regelmatigheidsrit.
Door de Nationale erkenning kan de Belgian Historic Cup voortaan aantreden in Nationale evenementen, zoals de Spa Summer Clasic of de Spa Six Hours, waardoor ook buitenlanders meer kleur kunnen geven aan onze Belgische plateau's. Zowel de sportieve als de technische reglementen blijven zo goed als ongewijzigd:
In de klasse 1 of "Historics" Cup rijden voertuigen die gebouwd zijn tot 1981 en die standaar zijn of een aanpassing doorvoerden volgens de FIA-normen.
In de klasse 2 of "Classics" Cup zien we de auto's die gebouwd zijn tot 1981 en waarvoor vrijheden worden toegestaan, op voorwaarde dat deze wijzigingen dateren van voor 1982.
De klasse van "Youngtimers" is voorbehouden aan auto's tot 1988.
In de klasse 4 of deze van de "Guests" verzamelen zich de auto's die voldoen aan de KACB/RACB-veiligheidsvoorschriften, maar niet integraal comform zijn aan het geldende reglement. De deelnemers in klasse 4 scoren geen punten in de Cup.(Tekst en foto:Walter Rombauts)