Tijdens een persconferentie met het oog op het Salon van Genève, drukte de FIA bij monde van haar voorzitter Max Mosley, de wens uit het terugdringen van de kosten in de F1 verder te zetten. Op 17 maart vergadert het "World Motor Sport Council". Mosley verwacht de de FOTA daartegen een unaniem standpunt heeft ingenomen. Volgens Mosley zijn er twee mogelijkheden. Ofwel limiteert men de technische mogelijkheden, ofwel laat men alles vrij maar dan wel binnen de perken van een vooraf vastgesteld budget.
Dat laatste zou de eigenheid van de F1 vrijwaren. Alles mogen binnen een bepaald budget zou inhouden dat men niet naar "standaardmotoren" zou moeten gaan, dat versnellingsbakken en ophangingen vanuit verschillende firma's kunnen worden toegeleverd. op die manier kan ieder team zijn eigen DNA blijven behouden. Alleen in het geval van KERS is het wellicht wenselijk één vaste leverancier aan te duiden. Dat zou kopzorgen besparen voor de teamingenieurs omdat KERS zo iets gespecialiseerd is dat alleen Bosch, Magneti Marelli en Denso daarmee raad weten.
Max Mosley weet zijn bede gesteund door de jongste gebeurtenissen. Honda ja dan neen voortdoen met een andere eigenaar. Ross Brawn zou daarin zijn geslaagd en deze week nog testen in Jerez. De Honda zou aangepast zijn aan de Mercedesmotor... Contracten liggen bij de advocaten ter ondertekening. Nick Fry zou uitgeteld zijn. Ross is natuurlijk geen leerjongen, net zo min als Ron Dennis die een USF1 met een Mercedesmotor ook ziet zitten...en blij zou zijn met Marco Andretti, de kleinzoon van...
Daarenboven pikken grote sponsors af. ING bij Renault, RBS bij Williams en Vodafone vermindert het personeelsbestand. Veroorzaakt door de bankencrisis. De FOTA, die de constructeurs verenigt, Toyota, Renault, Mercedes, Ferrari en principieel ook Honda, heeft alle redenen daaraan te werken. Toyota en Mercedes moeten zich over kosten het minst zorgen maken. Het Japanse merk ging wereldwijd met -4% achteruit maar blijft grootste autobouwer ter wereld.
Maar de organisatie wil niet worden gedicteerd door de FIA. "Omdat wij de show brengen én betalen, moeten wij het ook voor het zeggen heben", moet Flavio Briatore hebben gezegd. Hij is voorzitter van de Commerciële Commissie die net als Bernie Ecclestone opnieuw een F1 race in Amerika wil zien. De komst van het USF1 team zal die wens nog aanwakkeren. Dat A1 GP-baas Texeira nog steeds aanbiedt de F1 tegemoet te komen om plaatsen op te vullen is even verleidelijk als gevaarlijk. Mocht die vermenging plaatsvinden, dan stopt één van de jaren de eigenheid van de hoogste autosportdiscipline sinds 1950 en kan iedereen beter opnieuw met Scalextric gaan spelen. Alleen Ferrari zou in zijn vuistje lachen. Die A1's rijden immers allemaal met een Ferrari-krachtbron, dus zou de kostendrukking dan voor de hand liggen...(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)