Rijdend onder Renaultvleugels heeft Dacia niet zo veel onder de crisis te lijden. Uiteraard omdat basismobiliteit wordt geboden voor een haalbare prijs. Maar als je in Genève dan op de Duster botst vraag je je af wat er mis zou zijn met die "toegevingen" ten gunste van de "portemonnaie". Zo'n Dacia biedt alles. Nu is die Duster wel een conceptcar, de eerste van het merk. De auto kwam tot stand door een nauwe samenwerking tussen het Renault Design Central Europe (Boekarest en Roemenië) en Renault Design in Gyancourt in Frankrijk. "Gespierd, robuust en "sportief" - wat het woord vandaag ook nog maar wil zeggen - zal hij de talrijk verwachte bezoekers tussen 5 en 15 maart aftasten om te zien of een productie ervan haalbaar is. Crossover, voor we het vergeten, staat voor de lenigheid van een terreinauto, het comfort van een limousine en een weggedrag van een sportwagen.
Hij is 4,25 meter lang, dus precies de lengte van een Logan, en dus compact te noemen voor de stadsjungle. In die totale lengte - wielbasis 2,80 meter - is dus de overbouw voor- (65 cm) en achteraan (80 cm) relatief kort te noemen. Door een breedte van 1,64 meter en een hoogte van 1,49 meter heeft de Duster een snedigheid die nu juist het onderscheid maakt met de meeste plomp ogende terreinauto's. De Cx-waarde is 0,30 maar dat is in dit geval pure bijzaak. Belangrijk nog is te weten dat de 1.5 dCi dieselmotor 77 kW (104 pk) met een roetfilter is uitgerust en de CO2-uitstoot tot juist 139 g/km is beperkt tegenover een brandstofverbruik dat is aangekondigd als 5,3 l/100 km. Recent reden we dezelfde motor in een Nissan Note en bekwamen 4,5 l/100 km. Met een vijfversnellingsbak die in de hogste versnelling wat kort mag worden genoemd. Als Renault en Dacia denken aan de zesversnellingsbak zal het interieurcomfort in deze Duster bovenop het zitcomfort eer aandoen. Binnenin kan een vierpersoons-configuratie worden behouden die echter in enkele seconden toe een sportieve tweezitstoestand kan worden veranderd. Met een simpele druk op een knop schuiven de achterstoelen weg op rails onder de voorzetels. Dan komt een laadruimte vrij van 2 kubieke meter zodat er eventueel fietsen mee kunnen...Dacia is niet meer dat doetje van destijds. Hij heet nu Duster. Vrij vertaald, een zandwreter.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Dacia)