Dacia, dat in 2005 werd gelanceerd in West-Europa en de Maghreb-landen, is voor de meeste van die markten een nieuw merk, met uitzondering van Oost-Europa, waar het merk vandaan komt. Het Dacia-gamma telt op dit ogenblik vijf modellen: drie personenwagens: Dacia Sandero, de compacte berline, Dacia Logan, de gezinsberline en Dacia Logan MCV, de break en daarop aansluitend twee bedrijfsvoertuigen: Dacia Logan van, de bestelwagen en Dacia Logan pick-up, de compacte pick-up.
In 2008 steeg de verkoop van Dacia met 11,7% terwijl de markt als geheel met 5,7% achteruit ging. Sinds Renault het Roemeense merk in 1999 overnam en in 2004 Logan lanceerde, ging het verkoopvolume continu de hoogte in: van 96300 autos in twaalf landen in 2004 tot 257000 stuks in bijna vijftig landen in 2008. In de huidige context van financiële en economische crisis biedt Dacia zijn klanten, die meer dan ooit op zoek zijn naar voordelige autos, de mogelijkheid om een basisvervoermiddel te kopen tegen de juiste prijs.In de eerste twee maanden van 2009 verkocht het merk in België 634 voertuigen. Dat is een achteruitgang met -10,33% maar dat is nog zoveel beter dan de merken die omwille van hun "image", prijs en "achterhaald" tot bijna -50% zijn gegaan.
Bij ons verovert Dacia twee types van nieuwe autoklanten.Grotendeels mensen die van oudsher tweedehandswagens van ten minste vijf jaar oud kiezen, maar ook, zij het minder talrijk, pragmatische autokopers voor wie de aankoop van een Dacia een zuiver rationele keuze voor basisvervoer is. Voor deze klanten blijft de prijs het voornaamste criterium.
Dacia wordt alom geprezen voor zijn uitstekende verhouding prijs/inhoud (ruimte, comfort, kwaliteit en betrouwbaarheid) die het merk tot een gulle en ingenieuze speler maakt. Dacia biedt - vooral in Roemenië -een status aan die omwille van het design, de betrouwbaarheid van zijn techniek en het geboden comfort de vergelijking kan doorstaan met de beste prijsvergelijkingen van vandaag. De Daciakoop is dan ook de koop van het gezonde verstand dat zegt dat eerste het nodige (basismobiliteit) en dan het nuttige (comfort) moet bepalen wat men zich aanschaft.
Met de lancering van het Dacia eco²-label op het salon van Parijs 2008 en de implementatie ervan in het commerciële net in 2009 bewijst Dacia dat een toegankelijke prijs en milieuvriendelijkheid perfect hand in hand kunnen gaan. Op gebied van verbruik scoren de modellen goed en stoten maximaal ze 140 g/km CO2 uit én kunnen op biobrandstoffen rijden. Aan het einde van hun levenscyclus voor 95% van hun gewicht gerecycleerd worden en bevatten minimaal 5% gerecycleerde kunststoffen.
Elk van de vijf modellen van het merk biedt ten minste twee versies met Dacia eco²-label, uitgerust met motoren die minder dan 140 g/km CO2 uitstoten. De Somaca-fabriek van Casablanca (Marokko) en de Dacia-fabriek van Pitesti (Roemenië) ontvingen hun ISO 14001-certificaat in februari 2008 en mei 2005.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Dacia)
|