Over de eerste twee manden van 2009 genomen ging de autoverkoopmet 17% achteruit. In februari verkocht Peugeot het meest: 4.640 auto's en die zijn goed voor een marktaandeel van 10,91%. Januari en februari samen genomen betekent het echter dat VW de marktleider is met 9.317 eenheden of een marktaandeel van 9,95%, op de hielen gezeten door in volgorde van belangrijkheid, Citroën (9,70%), Peugeot (9,59%), Opel (8,33%) en Renault (8,22%).
Door een lagere instapdrempel te maken voor de Legacy scoorde Subaru zo hoog op het autosalon en in de showrooms dat het excentrieke Japanse merk na twee maanden een stijging kende van...106,58%. De ingreep was nochtans technisch "eenvoudig: laat gewoon van die permanente vierwielaandrijving de twee aangedreven achterwielen weg en je hebt alleen een veel goedkopere frontwheeldrive. Subaru stelt daarmee een voorbeeld. In het algemeen hebben mensen geen permanente vierwielaandrijving nodig. Tenzij je in Oostenrijk, Bayern, Zwitserland, in de Dolomieten of in Skandinavië woont. Dan heeft het zin. Of zoals bij ons in Le Plat Pays van Brel als je veearts bent. Bovendien is er een groot verschil tussen een permanent vierwielangedreven personen- of sportauto en een doelgerichte terreinauto. Maar dat verhaal valt buiten de context van dit stukje.
In dezelfde lijn als hierboven heeft de Quasqhai, en de + 2, voor dezelfde effecten gezorgd. Over twee maanden behoort Nissan bij de stijgers en wel met 17,82%. Terreinwagens, crossovrachtigen die alleen voorwielen hebben aangedreven en lichtere motoren hebben zodat ze binnen die moeilijke grens van maximum 140 g/km CO2 vallen. Knap werk van Nissan dat in Genève ekele hoogdagen beleefd met de Europese introductie van de 370Z en de Conceptcar Qazana.
Audi steeg met 14,56% en verkocht in februari 2.825 auto's. Niet verwonderlijk als men bedenkt dat op een globale Europese markt het merk zich boven Mercedes en vooral BMW begint te profileren. Overigens maakt de groep er geen geheim van dat ze de grootste willen worden van die Europese drie zakelijke/prestige-gerichte automobielen. Op Belgisch niveau boert Audi al goed. BMW daalde met -26,38%, Mercedes kreeg een rake klap met -29,11 en de auto die in die kategorie ook thuis hoort, Volvo, beperkte de schade tot -13,33%.
Verdere stijgers zijn Lancia +15,44%, de door Tata betoverde Jaguar met + 44,74% en...Morgan +150%. Maar dan zitten we al bij de hele lage verkoopcijfers want het merk verkocht de eerste twee maanden 10 auto's. Er beginnen door de vraag naar de oude tijd blijkbaar meer nostalgisten rond te lopen die nog een spaarvarken hebben.
Degenen die - wellicht voorlopig - in de hoek van de ring liggen zijn Mini met -33,33%, het GM-onderdeel Chevrolet -22,33%, Italiaan Alfa Romeo -27,07%, in weerwil van grote troeven in handen ook Mitsubishi -38,67%, Saab, met GM als steen-aan-het-Skandinavische-been -42,69% in België en Hyundai -30,48%. Aston Martin daalde met -28,13 maar verkocht och nog 23 eenheden in de eerste twee maanden van dit nieuwe jaar. Met Jeep (-49,78%) en Lexus (-43,93) stoppen we dit negatieve lijstje. Niet zonder nog Toyota te vermelden dat -26,48% op de tabellen laat zien. Dit is vreemd omdat het merk wereldwijd de grootste constructeur is en slechts 4% verliest op een dramatische wereldmarkt. Nog sterker, Toyota heeft met de nieuwe Avensis, de Prius III, de IQ en de nieuwe Verso dezelfde troeven in handen als Mitsubishi en communiceert die blijkbaar de jongste tijd niet meer op dezelfde wijze. Bijzonder raar, want de boodschap voor overigens alle Japanners is nog steeds: goede prijs/kwaliteitverhouding en niet-stuk gaan. Honda (-24,30%) stond daarvoor bekend. De dealers die een nieuwe Honda verkochten zagen die koper nooit meer terug. De auto reed meestal minstens een generatie lang. Vele eigenaars hebben er nooit enig onderhoud aan besteed (tot ergernis van garages die geen "uren" meer verkochten) en de oliewissel dan ? Er zijn gevallen bekend waar het huishoudelijke frietvetafval in de motor werd gekapt. Ook die auto's overleefden in vele gevallen de eigenaar. Dat zijn nu juist nièt de dingen die een economie doen draaien. Duimen dus voor de maand maart en dan de bilan opmaken van een nieuwe verdeelschaal.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Citroën)
01 Volkswagen 9.317 (januari en februari 2009) 9,95% 02 Citroën 9.081 9,70% 03 Peugeot 8.975 9,59% 04 Opel 7.800 8,33% 05 Renault 7.691 8,22% 06 Ford 7.153 7,64% 07 Audi 5.241 5,60% 08 BMW 4.658 4,98% 09 Toyota 4.233 4,52% 10 Mercedes 3566 3,81%
|