Alonso en Mc Laren te zwaar gestraft voor basisfout van Hamilton
Als het waar is dat er vanaf het seizoenbegin een beurtrol is afgesproken binnen Mc Laren wie het eerst tijdens de trainingen de baan op rijdt, dan zou voor deze elfde GP van het seizoen dat betrekkelijk voordeel aan Fernando Alonso zijn voorbehouden. In zijn jeugdige excitatie vergat, of deed die het willens nillens, Lewis Hamilton daarmee rekening te houden. Tot vijf keer toe werd hij door de teamleiding (Ron Dennis) via de boordradio aangemaand Alonso voorbij te laten. Hij verguisde dat commando en zette een eerste snelle tijd neer. De voorlopige pole.
Toen Alonso binnen kwam voor andere banden, had de teamleiding (Ron Dennis) beslist dat de Spanjaar 20" zou blijven staan. Om Hamilton te laten voelen wie er de baas was. De jonge pupil, maar tegelijk leider in de stand om het WK, stond ongeduldig achter Alonso te brommen. Toen de tweevoudige wereldkampioen zijn spiegels zag vollopen met Hamilton's Mc Laren, was het olie op het vuur en bleef Alonso met een smoesje en medewerking van mecaniciens nog eens 10" staan. Daardoor verloor Hamilton nog meer tijd en de resterende tijd van de Q3 was te kort om nog een nieuwere snelle tijd te zetten zodat niet Hamilton maar Fernando Alonso de "pole" pakte. De spanning was te snijden en eens uit de auto kreeg Hamilton een uitbrander als een eerste-jaarstudentje van Ron Dennis. Gewoonlijk zelfbeheerst, maar nu in alle staten.
Men zou denken dat de kous daarmee af was. Maar neen, de commissarissen van de FIA, al gebeten door het spionnagegeval tussen Ferrari en Mc Laren overlegden. Zoals altijd bestaat opperste objectiviteit niet. Fernando Alonso werd de "pole" afgepakt ten gunste van Hamilton en schoof op de startgrid naar de zesde plaats. Achter alle snelle jongens (behalve Massa) op een omloop waarop moeilijk in te halen is. Straf genoeg zou je denken. Neen, de FIA besliste ook dat Mc Laren geen punten kon pakken voor de constructeurstitel. Dat vinden we een brug te ver !
Dat zijn nog min, noch meer vuile slagen onder de gordel t.o.v. Mc Laren, respectievelijk Ron Dennis, die op 26 juli "schuldig" bevonden werd aan bedrijfsspionnage maar door de FIA-sportrechtbank niet werd veroordeeld. Zeer tot ongenoegen van Ferraribaas Jean Todt die onverwijld in beroep ging. Eind augustus wordt voor het (Sport-) Hof van Beroep het geval opnieuw behandelt en hoopt Ferrari zijn zinnetje te krijgen: Mc Laren uit het kampioenschap laten zetten voor dit seizoen en als het effe kan ook voor 2008.
Ron Dennis - ook geen doetje - replikeerde direct met de beschuldiging dat Ferrari in Australië met een illegale auto heeft gereden omdat die een "flexibele bodem" had. Stilstaand zie je niets. De verplichte bodemspeling (60 mm) is er dan, maar al rijdend zou de aerodynamica ervoor zorgen dat de auto tegen het asfalt gezogen wordt. Weliswaar zonder van een "wingcar-effect" te kunnen spreken. Ferrari ontkent ten stelligste, enfin de heren geraken er niet uit. Als de uitspraak in het Hof van Beroep eind deze maand noch Ron Dennis, noch Jean Todt zou bevredigen in hun machtswellust, dan kunnen alleen nog burgerlijke rechtbanken de zaak verder behandelen.
De beslissing om Mc Laren punten te ontnemen is tendencieus en spruit voort uit de haat en nijd die mogelijk iets meer van Ferrari uitgaat dan van Mc Laren. In het gezelschap dat moest oordelen over "la culpabilité" van Mc Laren bezit, mogelijk gebruik van "geheime" documenten door een misnoegde Ferrari-ingenieur (Stepney) aan één van Mc Laren ook al depressieve ingenieur (Mike Coughlan) bezorgt, zit namelijk ook de voorzitter van de Automobiel Club van Italië, Luigi Marcaluso, waarvan bekend is dat hij nogal sterk de rode kleur verdedigt. Daarin ligt de grote woede van Ron Dennis en onzichtbaar ook die van de Brit Max Mosley, Voorzitter van de FIA, dikke vriend van Bernie Ecclestone, Engelstalig en een beetje Frans, toch wel dichter aanleunend in de praktijk bij het Engelse kamp dan dit van Todt. Het is overigens Max Mosley die aangedrongen heeft op een heropenen van de "case". Wellicht om Ron Dennis kans te geven de illegaliteit van Ferrari in Australië aan te tonen. Op coureursgebied wordt Dennis de tweede keer in zijn rijke loopbaan geconfronteerd met een open ruzie tussen twee zwaargewichten. De eerste keer was toen Ayrton Senna en Alain Prost in de Mc Laren-Honda reden.
Flavio Briatore, Italiaans bloed, is geneigd de beschuldigingen als zou Mc Laren bedrijfsspionage hebben gepleegd en documenten van Ferrari hebben "doorgenomen" over de verdeling van de massa van de wagen naar de vier wielen toe. "Om die reden is Mc Laren direct zo competitief geworden", heeft de Italiaan zich uitgelaten..."Ferrari had al tien jaar ervaring met Bridgestone en toen Mc Laren Michelin moest vaarwel zeggen dreigden ze in een zwart gat te vallen. De aanpassing aan nieuwe banden van een bepaalde structuur is moeilijk. Daarom dat Heikki Kovalaïnen en Giancarlo Fisichella het zo moeilijk hebben..." Via omwegen heeft de Italiaan ook laten weten dat hij met "graagte" Fernando Alonso zou overhalen zijn driejarig contract met Mc Laren-Mercedes te verbreken en terug te keren naar de stal waarin hij in 2005 en 2006 opeenvolgend wereldkampioen is geworden. En Renault ook. De Spanjaard liet via de Spaanse pers weten dat zijn ongenoegen zo groot is, dat zoiets tot de mogelijkheden zou kunnen gaan behoren.Overigens heeft BMW ook aangebeld. De kans zit er dik in dat Fernando Alonso, ook gesteund door de Spaanse Automobiel Club, vertrekt bij Mc Laren. Mogelijk zelfs direct.
Lewis Hamilton staat aan de leiding in het WK, wentelt zich in een nooit eerder geziene publieke belangstelling en schijnt niet veel commentaar te kunnen/willen/mogen geven op wat is gebeurd en uiteindelijk aan de basis lag van die te zware "maatregelen" die de FIA voorbije weekende nam. Men vraagt zich daarbij af WIE precies de doorslag bepaalt om wie en wat te raken, wie of wat te ontwrichten. Wie doordenkt ziet duidelijk dat alle vertoon persoonlijke afrekeningen camoufleren. De sport is er niet mee gebaat. Het publiek dat het sowieso al moeilijk heeft om iets van de F1 te begrijpen, ook niet. Binnen de FIA moeten mensen zitten wiens mes aan twee kanten snijdt. Sportief en juridisch.
Persoonlijk hebben we nooit een boontje gehad voor Ron Dennis. Hij is een onaangename, arrogante, moeilijke mens in de omgang. Dat zijn onze ervaringen in tijden van voor- en tegenspoed in de F1. Maar dit keer keer vinden we hem minstens onheus behandeld. De man die het van mecanicien bij Jim Clark nog, tot topbaas van Mc Laren bracht en onderweg nog wat oliebelangen met sjeik-allures aan zijn contacten over hield. Spijtig dat we geen vlieg zijn om te zien hoe men bij Fiat (Ferrari) en Mercedes (Mc Laren) aan de vergaderingtafels tekeer gaat. In de F1 is het nooit stil. Ook niet als de motoren zwijgen.