Heidfeld vandaag, maar Vettel snelste man van de week
Terwijl de FOTA in Genève onder voorzitterschap van Luca De Montezemolo vergaderden om quasi draconische maatregelen te nemen in de F1 voor 2010, klokte Nick Heidfeld in de BMW Sauber F1.09 in de 92ste van de 123 ronden die hij reed een snelste tijd op deze laatste van vijf trainigsdagen in Jerez. De morgen was verregend en het werk kon pas aanvatten als de Spanjaarden hun siesta gingen doen. De tijd van de Duitser bedroeg 1'20"052. Hij was daarmee de snelste man van de zes die vandaag hun werkweek beëindigden. Renault en Force India namen niet meer deel en vertrokken.
Frustrerend voor zowat iedereen die de 4,428 km die Jerez lang is nog verbeten bleef aanvallen was dat Sebastien Vettel deze week de snelste man is geweest: 1'19"055. In een Red Bull Renault.Zomaar als snotneus. Zomaar op het nat. Zomaar alsof het vanzelfsprekend is, net zoals hij in Monza vorig jaar iedereen in een ongeziene "wetrace" een neus zette. Duitser, die zichzelf geen opvolger van Schumacher noemt, maar eerder een superlatief ervan...
Zelfs Lewis Hamilton is er van onder de indruk. Na een kwakkelige ochtend ging de regerende wereldkampioen terug aan de slag als de baan opdroogde. Mc Laren gaf hem opdracht een nieuwe voorvleugel uit te proberen. Oeps, hier gaan we weer ! Net als gisteren gebruikten de ingenieurs CFD's om de luchtstroom te visualiseren en vast te leggen op hun computers. Daar is een heel ernstige reden voor. De FOTA wil dat in 2010 de kosten vor de aerodynamika nog eens met 50% worden verminderd. Daartoe zouden schaalmodellen worden gebruikt en CFD-flows. Er werd gekozen voor de linkerkant van de voorvleugel als studie-object. Lewis verklungelde het en sukkelde naast de baan. De Mc Laren kwam terug op een depannage. Oogst van vandaag voor Hamilton: een derde plaats op 1"25 van Heidfeld.
Nietszeggend uiteindelijk want op 27 maart wordt het pas ernstig: GP van Australië ! Hetzelfde geldt voor Mark Webber, ploegmaat van Vettel, die er eigenlijk ook niets van bakte. En Trulli deed Troelala. Een beetje aanmodderen met slicks voor 2010. In 38 ronden raakte de sympathieke softe wijnboer niet verder dan 3"067 van de "pole" van vandaag. Nakajima deed beter met de Williams-Toyota FW31, maar zoals alles is niets bindend tijdens die testen die in 2010 tot vier keer vier dagen zullen worden beperkt en tijdens de welke één bolide mag rijden. Oh ja, dan is er nog Kimi Raikkonen, al iets vermagerd, die als taximan 112 keer rond het cherryvaatje van Spanje toerde, likkebaardend, maar wel 1'20"414 op de wijzers prikken. Kimi is beresterk. Van fysiek en karakter. Hij weet dat als hij nog eens wereldkampioen wil worden dat het dit jaar moet zijn...Droog én mager, hij probeert het op z'n minst. Het jaar van de Vette(l)n tegen de Mageren. Het jaar van KERS of geen KERS op de taart.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: BMW)