Laatste Europese WTCC-race in Monza belooft vuurwerk
Door een vernuftig welles-nietes-spelletje met aan gewicht winnen of verliezen is de FIA erin geslaagd een aan elkaar gewaagd deelnemersveld van vier merken bijeen te brengen in het "World Touring Car Championship". BMW, Chevrolet, Seat en Alfa Romeo bekampen elkaar zoal drie jaar en zondag wordt de laatste Europese manche gereden in het historische Monza. Daarna gaat de glamourdiscipline naar Macau waar in een ultiem straatgevecht de wereldtitel wordt toegekend.
De Brit Andy Priaulx van Bart Mampaey Racing (BMR) staat er met zijn achterwiel aangedreven BMW het best voor om zich voor de derde opeenvolgende keer wereldkampioen gekroond te zien. Hij telt 81 punten tegenover Agusto Farfus eveneens in een BMW met 69 eenheden. Deze BMW-Italia coureur deed in de achttiende race in Brands Htach een slechte zaak door zwaar te crashen tegen de muur. Waarna Chevrolet-ridder Alain Menu, glansrijk winnaar van de eerste race aldaar, die zondag de zwarte vlag kreeg. Tercht of onterecht? Wie zal het zeggen. Autocoureurs hebben ieder zo hun gelijk.
Er zijn nog maar vier races te gaan. Twee nu zondag in Monza, en dan nog twee in Macau waar de smalle straten mens en auto wurgen. Maar iets minder dan in Porto het geval was. Het eerste voorwielaangedreven merk, Seat staat met Yvan Muller met 67 punten op de derde plaats in de rangschikking van de piloten.. In de stand om de constructeurs gaat Seat met 195 punten de drie musketiers van Chevrolet vooraf die de blauw-witte Lacetti's op de derde plaats hebben gezet met 172 op de scoretabel. Het is vanzelfsprekend dat Chevrolet in Monza niets aan het toeval zal overlaten om die 23 punten verschil voor de tweede plaats te overbruggen.
De 5,770 km lange omloop eist met zijn lange "volgas"-lijn vanaf de Ascaribocht tot de 1ste Variante, alleen gematigd onderbroken door de "Parabolica" van 180°, veel van de motor. Het is à fond racen. Nu zit daar juist een Seat-addertje in het groene gras van Monza's park. Het is de Seat TDI die een dwarsgeplaatste dieselmotor heeft en naar het voorbeeld van Audi in Le Mans dit jaar ook al een zege in het WTCC op zijn naam heeft gebracht in handen van Yvan Muller in Oschersleben. Uitgerekend die auto, die net als Farfus, Priaulx, Jorg Muller, Thompson en Huff 60 kg ballast meezeulen, kan het verschil maken in die lange lijnen. Een diesel heeftaltijd lucht te kort en de turbo vult dit aan. Plankgas is de cilindervulling dus nog optimaal. Dus ook het geleverde vermogen, om nog niet te spreken van het maximum koppel dat voor Yvan Muller altijd beschikbaar is.'t Zal daar vuurwerk worden in Monza voor race 19 en 20 van het WTCC ! (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Seat)