Sebastien Loeb heeft het moeilijker dit jaar om vanaf de - voorlopige - tweede plaats in de stand omhet WK Rally Ford-coureur Marcus Grönholm in te halen en zo mogelijk een vierde opeenvolgende wereldtitel te oogsten. De Ford Focus blijkt uit het goede hout gesneden en Loeb liet al wel een steek vallen door een ferme "sortie de route". Maar het WK is nog niet gedaan en gesteund door een winners-verbetenheid wordt het nog spannend. Grönholm wéét dat en voelt de hete adem van de Fransman in de nek.
Citroën panikeert niet. Het merk commercialiseerde vlot de "ereversie" voor Loeb, de "C2", naar zijn naamgetypeerd en voer voor sportievelingen. Ik schets een virtuele tocht met het "wolfje-in-schapevacht". Met opgestapelde wereldtitels rally bij de coureurs en copiloten kan er moeilijk anders dan een feestelijk gevoel zijn in de geraffineerde C2 by-Loeb. De kleurschakeringen van de kuipzetels, de ijskoel ogende, vederlichte bedieningspedalen en de zilveren aluminium knop van de versnellingshendel steken verwarmend af tegen het gitzwarte stuurwiel en dashboard. Die schakelknop geeft aan dat er een vijfversnellingsbak is gemonteerd om de 90 kW of 125 pk van de 1.6i 16V via de voorwielen aan de straatstenen kwijt te kunnen.
C2-by-Loeb is daarmee theoretisch beschreven. Stug afgeveerd en met een quasi direct stuur, geeft de rijdende spierbal het stuurplezier en wendbaarheid van een kart. Omdat dit zo'n intens gevoel is heeft Citroën een ESP (Electronic Stability Program) gemonteerd. Wie nogal overmoedig zou tekeer gaan wordt daarmee tegen zichzelf beschermd. Maar wie heel zeker is van zijn stuk kan het geniale systeem ook uitschakelen. Hij wordt dan wel een "responsible driver" geacht. Hij heeft er tenslotte 15.570 Euro voor neergeteld. Ook dat vraagt respect en geen wildemansgedrag, autosport onwaardig.
Er wordt niet verondersteld om een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8,3" en een top van 202 km/h als dagelijkse oefening aan te nemen. Het "object" gaat dan niet stuk maar is in strijd met de trend naar een beschaafder verkeer. Wie dat toch wil proberen moet onze landgenoot Raphaël Auquier achterna, die door Kronos in een C2 R2 is ingezet voor het FIA Junior kampioenschap. Tijdens de Rally van Portugal maakte deze jongeman zijn debuut. Hij heeft Cédric Pirotte als copiloot, een ervaren rot met ongeveer 350 rally's op zijn actief sinds 1992. Hij zat naast Belgische begrippen als Marc Timmers en Pascal Gaban.
De C2-by-Loeb schakelt kort en precies. 't Is het begingevoel als ruimtevaarder alsje uit de startblokken schiet en ei zo na lossen de aangedreven voorwielen dan niet het asfalt waardoor de bekrachtigde maar voelbaar directe stuurinrichting niet aan precisie inboet. Vlam, vlam, vlam en je zit zo in vijfde. Met veel rumoer overigens want de multipoint geinjecteerde vierpitter eist het sonore deel van het spektakel voor zich op.Wie dat niet graag hoort kan best in vijfde gang tegen 3750 t/m gaan toeren, goed zichtbaar op de toerenteller in het gezichtsveld. Het maximumkoppel van 143 Nm zorgt dan voor wat rust en waarborgt toch plezierig rijden zonder agressiviteit.
Opmerkelijk is dat Citroën voor een sportieve noot in het C2-gamma opteerde voor een lange-slagmotor. Kwestie van een goede cilindervulling en een respectabel koppel te verkrijgen. Met een boring van 78,5 mm en een slaglengte van 82 mm neigt hij wel naar een vierkantkarakteristiek, maar het blijft een prestatie twee kleine inlaatkleppen en twee grotere uitlaatkleppen in de cilinderkop te krijgen. De totale cilinderinhoud is 1587 cm3 en er wordt bij een juiste rijstijl een brandstofverbruik van - gemiddeld - 7,2 l/100 km genoteerd.
Om uit de hogere sferen, die de C2-by-Loeb uitlokt, weer op de begane grond af te remmen, heeft de C2 geventileerde schijfremmen vooraan en volle schijven achteraan. Met een efficiëntie die inderdaad moet zijn afgekeken van de vliegtuigen. Wie daaraan nog zou twijfelen moet weten dat de C2 naast een vanzelfsprekende ABS ook beschikt over een Electronic Break Distribution (EBD) én een Break Assistence System (BAS). In mensenwoorden gezegd, het eerste verdeelt automatisch de benodigde remkracht en het tweede systeem helpt mensen die zelf niet radicaal het rempedaal kunnen intrappen bij een noodstop. Het is goed om weten: als de C2 moet stoppen en de bestuurder trapt op de rem, dan stopt het voertuig in alle evenwicht. Dit is niet gelijk aan een vrijgeleide voor niet aangepaste snelheid.
Mobiliteit gaat een nieuw tijdperk in. Daarom staat de auto industrie aan het begin van de grootste uitdaging sinds haar ontstaan. Constructeurs zitten tussen hamer en aambeeld. Gewrongen tussen de consument die met een object als de C2-by-Loeb zijn jeudigheid wil koesteren en de wereldrealitiet die zegt dat we drastisch omlaag moeten met onze uitstoot aan broeikasgassen (CO2 - koolstofdioxyde). De C2 1.6i 16V die de basis levert voor de toptechniek in deze C2-by-Loeb stoot 163 g/km uit. Dat is nog gevoelig hoger dan wat de overheden voor hun wens nemen.(gemiddeld minder dan 120 g/km tegen 2012). Maar ook veel lager dan de auto's waarmee diezelfde Europese regeringen rondrijden en hun boodschappen rondbazuinen.
Als Citroën wil danken voor de drie opeenvolgende constructeurstitels in 2003, 2004 en 2005 en natuurlijk de acteur daarvan, Sebastien Loeb in de bloemen heeft willen zetten voor zijn drie opeenvolgende wereldtitels bij de piloten en de co-piloten (Daniël Elena), 2004, 2005 en 2006 (vorig jaar met het Belgische Kronos), dan is allure en fun beoogd. Het fenomeen Sebastien Loeb rijdt met verstand, ook al ziet hij wel een Noorse zwarte sneeuw en is "Grieks" niet zo zijn specialiteit en verliest nu en dan van zijn gelijken. Zelfs verliezen doet hij met verve. De handtekening van Sebastien L. brengt een boodschap over aan de koper van dit "collector's item" "Ga ermee op (uit-) stap maar laat je er nooit door dronken voeren". Zo voornaam is het gevoel in een C2-by-Loeb. Wie er nog één wil moet snel zijn want Citroën zit bijna door het vooropgestelde geproduceerde aantal. Van de C4-by-Loeb blijven er nog meer beschikbaar.