Nieuwe Citroën C5 wellicht voor buitenaardse wezens
"De passagiers van de nieuwe Citroën C5 worden in alle sereniteit in een standingvol universum vervoerd." Einde citaat uit een persbericht dat de Franse constructeur de wereld instuurt ter gelegenheid van de voorstelling aan "la presse internationale gratuite" van de nieuwe auto. Deze wordt in wereldpremière aan het publiek voorgesteld op het nakende Autosalon van Brussel (15-27 januari 2008). Het opmerkelijkste is dat hij met twee verschillende ophangingen wordt aangeboden. Enerzijds met de vermaarde Hydroactive 3 Plus-ophanging en anderzijds een "Metalen" ophanging. Zo vermeldt datzelfde slecht geschreven, wellicht slecht uit het Frans vertaalde, persbericht. De constructeur bedoelt daar natuurlijk mee dat het om een klassieke afvering gaat waarmee eventueel meer grondcontact door de bestuurder wordt gevoeld, zodat preciezer en sportiever kan worden gereden. Of dit vandaag op de openbare weg nog een "must" is valt zwaar te betwijfelen. Om stil te staan in de file of zich in het beste geval binnen de wettelijke - terecht - toegestane snelheden te verplaatsen is het zeer de vraag op ophangingen in het algemeen nog stug en sportief moeten zijn. We laten het oordeel aan de constructeur zelf over. Betweter wil ik niet zijn. Als je steeds meer weet over steeds minder mag je diè rol niet spelen.
Wat mij biezonder ongerust maakt is dat die nieuwe C5 blijkbaar voor buitenaardse wezens moet zijn ontworpen. Nu zijn die hier al wel geweest volgens Erik Von Däniken, maar als ik goed rondkijk zie ik toch wel eerder wezens op aarde rondlopen die eerder uit de onderwereld komen dan wel "standingvolle universums" doorkruisen. 't Is maar hoe je het beziet. Volgepropt met elektronische snufjes gaat die nieuwe C5 veel kopers afschrikken. Want autoconstructeurs hebben niet door dat hun echte waardevolle ontwikkelingen niet zitten in ingewikkeld comfort maar wel in daadwerkelijke stappen naar een heuse nieuwe mobiliteit. Ja: uitstoot nul, dus waterstof (voor discussie vatbaar), biobrandstoffen (voor discussie vatbaar), brandstofcellen (idem) en gedegen batterijtechnologieën (wellicht het meest voor de hand liggend).
Duizend elektronische snufjes waar de meeste automobilisten niet meer aan uit kunnen, zelfs gerenomeerde autocoureurs niet meer, dat maakt mensen twijfelachtig om zoiets nog te kopen. Mensen zijn nog erg aards, weet je. Hemelse dingen - zo heeft de geschiedenis mij geleerd - hebben hun gouden kans gemist. We houden het aards, dus vooral onvolmaakt dan. Zoals het persbericht dat duidelijk zegt "dat de nieuwe C5 een geslaagd huwelijk is tussen dynamisme en gebruiksgemak". Spreek dàt maar eens tegen ! Of nog "de strakke en aerodynamische lijnen onderstrepen resoluut deze van een berline met drie volumes." Vierdeurs dus. Of een break als je persé veel luchtkastelen meezeult. Geen nood, "de bestuurdersruimte heeft verwijzingen naar de luchtvaart." Wezens uit het "universum" zullen zich dus op hun gemak voelen.
Gilles Michel, Algemeen Directeur van het Merk, zal op 15 januari 2008 om 11.30 uur in Paleis 6, stand 6, wellicht in de drie landstalen of vervangen door alleen Engels, aan de Belgische, ook al zogoed als "gratuite" schrijvende Belgische pers en wat verloren gelopen of gevluchte buitenlandse pennenridders, de auto voorstellen. In feite is het een kleinere uitgave van de C6. Dat is meteen een opluchting. Dié auto is door de Duitsers als fenomenaal bestempeld. Eer de Duitsers dàt over een Franse auto denken en schrijven, dan moet er iets zijn. Dat is ook zo. De Franse autoconstructeurs, dus ook Renault, zijn gaan inzien dat de Duitse én Japanse kwaliteit in de autobouw normstellend is. 't Moet iets te maken hebben met aards verstand, besloten in slechts 1,3 kg brein in een menselijk omhulsel, maar in auto's tot uiting komend als agressief groot, groter, grootst. Een moeilijk gegeven. te diepgaand om in de context van een ruimtewagen fatsoenlijk te worden verweven.
Laatste punt van attentie moet zijn een motorversie te kopen die in overeenstemming is met het wagengewicht. Het aanbod is ruim én goed bij Citroën en Peugeot. Dus kies goed. Wie een kleine motor kiest verbruikt meer door het alsmaar na stoppen te accelereren en een wagengewicht van plusminus 1600 kg weer op gang te brengen. een sterkere motor doer de oefening met minder brandstof. Het is nuttig daaraan te denken. En voor wie geen 25 à 30.000 km per jaar doet, opteert beter niet voor een diselmotor-met-commonrail techniek. Subliem op zich, maar voor korte en koude ritten geeft die dan ook een te hoog verbruik aan. Hoger in ieder geval dan foldertjes aangeven. De cijfers daarin worden pas bereikt bij een ideaal Gebruik van de motor en zijn transmissie. Een commonrail diesel, met nu al inspuitdrukken tussen 1600 en 1800 bar, heeft inderdaad de vrije loop van lange en dan ook aangename verplaatsingen nodig. Tussen landen bijvoorbeeld en niet tussen tankstations zoals nog met vele dwaze auto's het geval is. Citroën behoort daar niet bij. Intelligentie, buitenaards of niet, heeft bij de PSA-groep al vele jaren voet gezet in de autowereld. Alleen autoberichten kunnen ze niet maken.