Blauwwitte Chevroletkleuren uit het WTCC in de Dakar
Piloot Eric Vigouroux en navigator Alexander Winocq vertrekken zaterdag 5 januari vanuit startplaats Lissabon met de grootste "quad" die de Dakarrally ooit heeft gezien. Tenminste zo kunnen we opmaken uit de technische analyse van de Chevrolet Silverado Trophy Truck. De "pick-up" komt uit Amerika en is in de blauwwitte kleuren van de Nubira's en Lacetti's uitgevoerd. De tinten dus van het WTCC waarmee Chevrolet terecht weer opgemerkt wordt onder de giganten van de industrie. Getekend GM, maar hier privé ingezet.
De vergelijking met een quad gaat in die zin op dat de achteras één stijf geheel is en een differentieel in de klassieke zin van het woord ontbreekt. Daarmee wordt het bochtenwerk natuurlijk een ruige bedoening. Maar de bestuurder moet geen koppeling gebruiken, wel handmatig de vier gangen van de transmissie bedienen. Schakelen dus zonder te koppelen. In het mulle zand van de duinen dat in deze editie extra veel wordt voorgeschoteld kan dat voordelen hebben. Vooral omdat het koppel van 70 mkg (toerental niet opgegeven door constructeur) borg staat voor grote malende wielen (velgen 15" tot 17") die als pletwalsen van een grote grondverzetmachine worden verondersteld borg te staan voor bij de eerste tien in de einduitslag. Daar rekent Eric Vigouroux toch op.
Omdat de Chevrolet een buizenchassis heeft zoals een buggy en een achteras uit één stuk zoals een quad is vormt het concept een categorie "cameleon's" binnen de Dakar. Momenteel is hij de enige. Het zal een snelle zijn omdat de motor de V8 7 liter is uit de Corvette C6 die omwille van het reglement werd ingetoomd tot 300 pk. Die soepele motor is mid-achter opgehangen in het buizenchassis waardoor hij een buggy wordt, gecamoufleerd echter door die pick-up-bak achteraan die voor een ander profiel zorgt. Dat zal ook de FransmanVigouroux te beurt vallen. Want in 2006 was hij winnaar in de open klasse met een Chevrolet Pro-Truck en hij reed de Dakar ook al met een quad. Hij heeft dus ervaring met de bokkigheid die een doorlopende as aan het gedrag van de achterwielen geeft. De stoere Chevrolet vormt binnen GM mogelijk een concurrent voor die altijd sakkerse Hummer.(wr)