Als je in 2006 Sebastien Loeb en Daniël Elena in een auto die al "hors production" was, de goeie ouwe Citroën Xsara, met een onberispelijke organisatie en technische perfectie binnen Kronos, naar een toen derde wereldtitel voert, dan heb je natuurlijk geloofsbrieven in handen om gelijk waar aan te kloppen. De man over wie het gaat is Marc Van Dalen. Op de persdag van het 86ste Salon van Brussel liep hij samen met Freddy Loix rond op de Peugeotstand.
"Het is juist", zei de altijd goedgemutste Marc, "dat ik blij ben met Freddy de "International Rally Challenge" te rijden en voor Peugeot België-Luxemburg de Peugeot 207 S2000 te mogen tunen. In feite blijft het binnen de PSA-familie, maar toch zijn er grote verschillen tussen een WRC-preparatie en die voor een IRC-treffen. Onze concurrenten, vooral Fiat en VW, zijn ook geen doetjes en kennen het klappen van de zweep. Maar de gedrevenheid om de titel te behalen is groot. Onze ervaring ook."
Marc Van Dalen stak het niet onder stoelen of banken dat 2007 een moeilijk jaar is geweest. Met een WRC Xsara in de schaduw van Marcus Grönholm (Ford Focus) en Sebastien Loeb (Citroën C4) moeten rijden een coureur hebben die niet meer de beloften van het jaar voordien invulde. "Ik was blij in Engeland dat het seizoen erop zat...
Freddy Loix van zijn kant kijkt uit naar de testdagen met de nieuwe Peugeot 207 S2000. "Ik heb wel enkele uurtjes de auto kunnen rijden, maar dat is anders dan afstellingen kunnen doen voor een welgerichte actie. De Peugeot is een stabiele, voorspelbare auto. Meer dan de Fiat Grande Punto, die bovendien technisch niet echt op punt staat. Wat niet wil zeggen dat we er geen rekening zullen moeten mee houden. Zet daar een François Duval op en spektakel tussen ons is verzekerd."
Of de organisatoren alle grote namen op de affiche zullen krijgen is zeer de vraag. Feit dat Eurosport er veel aandacht aan besteedt kan helpen maar toch blijkt het een industrieel onderonsje te zijn, zelfs neigend naar een afrekening tussen Fiat en Peugeot voor een ouwe vete. VW zou daar dan zogezegd als een hond in het kegelspel zijn geraakt, maar dat lijkt ons wat overdreven. Insiders beweren nochtans met klem dat het IRC geen bedreiging is voor het vermagerende WRC dat volgende week op 23 januari aanvangt met de Rally van Monte Carlo en waarin "Loeb-zonder-tegenstand" een worp doet naar een vijfde wereldtitel.
Het IRC-seizoen begint op 9 en 10 mei in Portugal met een gravelrally in de Algarve. Maar voor het zover is kunnen we Loix aan het werk zien in de East Belgian Rally (Stavelot als draaischijf) op 15 en 16 maart. Dat is een eerste concrete testcase voor de Peugeot 207 S2000. Op het laatst van het Belgisch seizoen, in de Rally van Condroz, zal Fast Freddy ook nog eens meedraaien. Voor Freddy Loix is het IRC niet de laatste kans, maar toch wel bepalend voor zijn verdere loopbaan. In zoverre dat hij gemotiveerd blijft, want net als Dirk Vermeersch verbouwd hij wijn en doet graag aan enduro (motor) in zijn vrije tijd. Freddy is altijd een beetje "einzelganger" geweest, maar meestal zijn dat even waardevolle als moeilijke jongens. Hij weet natuurlijk dat Marc Van Dalen en Peugeot op hem rekenen. Dat brengt ernst mee.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: wr en Peugeot)
De IRC-kalender:
9 en 10 mei: Portugal (gravel) 27 en 28 juni: Belgium (asfalt) 11 en 12 juli: Rusland (gravel) 1 en 2 augustus: Tsjechië (asfalt) 12 en 13 september : Spanje (asfalt) 25, 26 en 27 september: Italië (asfalt) 24 en 25 oktober: Zwitserland (gravel) 7 en 9 november: China (gravel)
* De Safari Rally in Kenia is omwille van de politieke onrust aldaar van de kalender afgevoerd