In de elektrische Nissan Mixim wordt gestuurd als in een F1
De Nissan Mixim is één van de meest opgemerkte elektrische conceptcars van de "European Motor Show of Brussels 2008". Hij rijdt geheel elektrisch en dus principieel geluidloos. In de cocpit is de bestuurdersplaats centraal en de twee voorziene passagiers zitten schuins achter hem. Een - onverwachte - vierde meerijder kan daar op een noodzitje tussenin, dus pal achter de chauffeur.
Op het instrumentenbord is een virtuele voorstelling van de stand van de voorwielen geprojecteerd. In combinatie met het U-vormige stuurtje à la Formule 1 wordt op die manier de indruk gewekt een F1 auto te besturen. Het scherm geeft een real-time bewegeing van de banden weer en de stuurinput bevetstigt dat.Van uiterst links naar uiterst rechts is slechts een halve stuuromwenteling nodig. Momenteel is niet geweten of het stuurgevoel ook de rolweerstand van de banden op de weg als "grondcontact" doorgeeft zoals al wel het geval is met de racespellen in de handel.
Nu is er een onvermoed probleem. Deze sportieve elektrische conceptcar die over alle mogelijke communicatie- en audiomogelijkheden beschikt zal een echte sportieve rijder op zijn honger laten. Er is immers geen lawaai. Hitachi in Japan was daar 20 jaar geleden al mee begaan. De elektronikareus bedacht toen voor deze "gevallen" een sound-cd waarop een V8, een V10, een V12 en toen beslist nog geen racediesel op stond. De bezitter van een pietluttig elektrisch Japans voertuigje kon op die manier zijn Ferraridroom in vervulling laten gaan. Nissan weet vandaag niet te zeggen of ze een "sound" in de optielijst gaan plaatsen.(wr)