Morgennamiddag starten om 15 uur liefst 55 sport-prototypes uit vier verschillende categorieën. Dat zijn de LMP1, de LMP2, de LMGT1 en de LMGT2. Normaal gesproken moet de winnaar uit de groep van de krachtigste, de LMP1, komen. De vraag is of we een 2de zege van een dieselauto zullen beleven of de 74ste van een racewagen die op benzine rijdt. Vorig jaar won Audi "moeiteloos" met de R10 TDi en wil dat dit jaar overdoen. De verhoogde moeilijkheidsgraad van die ambitie zit hem in de eerste deelname met een diesel van Peugeot: de 908 HDi FAP waarin de FAP staat voor "Filtre à Particule" of in het Nederlands roetfilter. Maar dat is een apart verhaal.
Peugeot start wel in "pole-position" door een snelste tijd van drievoudig Champ Car Kampioen, Sebastien Bourdais met 3'26"344. De Fransman die in Le Mans is geboren lokt uiteraard veel publiek en tijdens de testdag op 3 junil jl liet hij ook al de snelste chrono afdrukken in de Peugeot met gesloten cockpit. Onder de zes coureurs die de twee 908 HDi FAP bemannen bevindt zich ook Jacques Villeneuve. Die ziet in deze etmaalrace een speciale uitdaging. Mocht hij die winnen dan heeft hij - op de Dakar na - alle grote disciplines op zijn naam. Hij won de "500 Mijlen van Indianapolis", hij won ook het Indy-kampioenschap en werd in 1997 wereldkampioen F1. De 24 Uren van Le Mans werden zeven keer gewonnen door Tom Kristensen. Vorig jaar deed hij het dus één keer meer dan Jacky Ickx. Diezelfde Ickx is daar niet van ondersteboven en is jaren "mister Le Mans" geweest met zes overwinningen en bovendien won Jacky Ickx Parijs-Dakar.
Het was helemaal niet zeker dat Tom Kristensen zou rijden. Hij crashte samen met Alexandre Prémat tijdens de DTM-race in Hockenheim. De gevolgen daarvan blijken echter "mee te vallen" en dus vormt de zevenvoudige winnaar ploeg met Dindo Capello en Allan Mc Nish. Dank zij de tweede snelste tijd van Mc Nish staat de Deen mee op de eerste lijn. Met de intentie een achtste keer te winnen in La Sarthe !
Henri Pescarolo bekijkt het allemaal maar sip. Hij, en met hem zowat alle andere LMP1-teams die het met een benzinemotor moeten stellen, voelen zich volgens het technische reglement van de Automobile Club de l'Ouest, zwaar gehandicapt. De diesels hebben weliswaar een kleinere brandstoftank gekregen (van 90 naar 83) zodat ze meer moeten tanken. Maar dat zet geen zoden aan de dijk want zowel de Audi's als de Peugeot's zijn razendsnel, hebben een koppel van jewelste (bij Peugeot wordt gewag gemaakt van 1200 Nm) en accelereren zo van iedereen weg. Mechanisch pech kan natuurlijk ook de diesels overvallen...Dus is de race nooit gereden voor zondag om 15 uur de zwart-wit geblokte vlag valt.