Omdat aardgas of CNG (Compressed Natural Gas) niet overal te tanken is heeft Opel het initiatief genomen om voor 5000 thuisvulinstallaties te leveren. Volgens de constructeur kost een volle bak aardgas 55% minder dan een vergelijkbare benzinetank. Aardgas bestaat voor 90% uit methaan waardoor in de uitlaatgassen bijzonder weinig stikstofoxyden en fijnstof zijn terug te vinden. Twee boosdoeners die nogal snel worden vergeten onder de verhitte discussie over de CO2 die verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Aardgas inspireert trouwens niet alleen Opel in zijn Zafira en Combo. Ook Mercedes heeft zijn E 200 NGT en VW zijn Touran CNG.
Op het Autosalon van Genève (6-16 maart in de PalExpo) stelt replicabouwer PGO een "Cévennes Roadster Turbo CNG" voor die op aardgas rijdt. Dit Franse even excentrieke als historisch rijke merk maakt van de aanwezigheid van tankinstallaties bij onze zuiderburen gebruik om die sportwagen te lanceren. Het gaat om een tweezitter die wordt aangedreven door een 1,6 liter turbo viercilinder die 110 kW (150 pk) levert en gemiddeld 118 g/km CO2 uitstoot. Gemiddeld omdat wie altijd tracht te accelereren van 0 naar 100 km/h of de topsnelheid van 210 km/h als leefregel neemt, die gunstige waarde verkracht. De actieradius van 450 km op aardgas komt dan eveneens in het gedrang.
In 1980 stichtten Pierre, Gérard en Olivier Prévot, respectievelijk een slager, bakker en mecanicien, het merk PGO waarin de eerste letters van de voornamen werden gebruikt. Het hoeft niet gezegd dat het autoverslaafden waren, dromend van sportwagens...Zelf een sportwagen ontwerpen lag naturlijk niet zomaar voor de hand. Dus werd besloten replica's te bouwen. Niet zomaar wat flauwekul maar wel AC Cobra's, Lotus Superseven en...Porsche 356. Die laatste werd de oogappel en ook de doorn in het oog van - jawel - Porsche zelf.
Nadat in 1998 de mallen voor de carrosserie van Apal werden overgenomen onder impuls van twee Fransen die ook PGO van de stichters overnamen begon het automobielavontuur pas echt. Met in 2000 de "Speedster 2" met 356-look te lanceren haalden Laurent Skrzypczak en Oliviet Baudoin de toorn van de reus uit Weissach over zich. Die Porsche kon niet anders dan een plagiaat zijn van wat wellicht de meest tot de verbeelding sprekende na-oorlogse sportwagen mag worden genoemd. Wat aanvankelijk stoere taal van Porsche was tegenover PGO werd bijna commercieel dodelijke ernst. Na de homologatie in 2003 voor kleine series, spande Porsche in 2004 in Parijs een proces aan tegen de lilliputter PGO.
In 2004 stonden in een Parijse rechtbank een Porsche 356 en een PGO Speedster 2 naast elkaar en hadden de rechters hun monocle opgezet om tot in het kleinste detail de twee objecten op vergelijk te analyseren. Voorzitters van 356-clubs over heel de wereld waren naar de lichtstad afgereisd en vulden met ingehouden adem de rechtszaal. De advokaten van Porsche haalden details aan om hun gelijk te halen maar die bleken dan van een Oostenrijks patent te zijn. Porsche was het zijne erop vergeten aan te vragen...Bijgevolg was het geen signature Porsche. Plagiaat is een bijzonder ingewikkelde materie in de rechtspraak. De rechter zocht in de dikke boeken om een precedent te vinden. Hij vond er tien, maar geen enkel sloeg terug op "auto". De rechter besliste "dat er geen genoegzame punten van complete overeenkomst waren tussen de twee auto's" om PGO van plagiaat beschuldigd te zien. Wrevel bij Porsche, opluchting bij het Franse merkje waar die dag wel een fles champagne is gekraakt.
Nu lag de weg open naar een nieuwe start. Vorig jaar stelde PGO een Concptcar voor in Frankfurt en normaal gesproken moet tegen de "Mondial de l'Automobile" (oktober in Parijs) een PGO met gesloten vast dak als wereldpremière klaar zijn. Wereldwijd klinkt mogelijk op het eerste gezicht wat hoogdravend. Toch staan nu Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland, Engeland en...Dubai op het marktlijstje. Marktnorm Euro 4 overigens, wat in mensentaal wil zeggen dat je zo'n auto van fabriek uit in die landen zonder complimenten inschrijft. Dubai, waar één of andere sjeik-met-geld (zijn er andere ?) graag met PGO's speelt en er misschien zo nu en dan wat dollars in pompt speelt in de moderne geschiedenis van PGO duidelijk een rol. Rijke oompjes zijn altijd goed voor de zinnen.
Nu Genève. PGO op aardgas. Met Opelmotoren. Streefdoel in de nieuwe fabriek nabij Alès in Frankrijk: 300 stuks in 2008 om in 2010 met een marktveroverend model uit te pakken dat een jaarproductie van 1000 stuks moet verzekeren. Het woord "replicabouwer" zal dan beslist achterhaald zijn. In Genève kijkt net als in Detroit, Frankfurt en Tokio de hele wereld toe. Ook op die salons zijn de Europese Botsingen van Brussel aanwezig. Genève barst uit het Europese keurslijf van 27 lidstaten waarvan slechts een minderheid autoproducent is. Maar meer dan elders gaat Genève "global". Wereldwijde kapitalen liggen er in de banken opgeslagen. Daarom komt een sjieke sjeik daar ook wel eens kijken. Want aardgas, fossiele brandstof afkomstig uit de winning van aardolie, dat ruikt naar winst en macht. Alleen daarmee kan je autofantasieën waarmaken. (Tekst: Walter Rombauts/Foto's:PGO)